03 februari 2020

Nyfikna stopp och INSTÄNGD på söndagsutflykt

Grundtanken var att åka upp till bergen bortom San Kampaeng upp mot Mae Kampong. Men som så många gånger förr kom jag inte så långt.
En avstickare i Mae On blev starten till en upptäcktsfärd med många (för mig) intressanta stopp.
Först en treenighet, sedan gamla fordon ännu i bruk, trekammarbrunn, utfordring av boskap, kvinnlig armé, skål i plastflaska, snälla hundar, udda kaféer, öde tempel och tempel med marknad och till slut en slags "sötnos".
Allt i, för årstiden, förhållandevis bra luft.

Instängd.
Bommen in till detta parklandskap var stängd men utfarten var öppen, och där åkte jag in. Efter en runda skulle jag ut igen. Då var det helstängt. Hmm. Körde tillbaka till ett hus med parkerade bilar. Stannade på behörigt avstånd (en hund låg vid ingången) och tutade. En man kom ut och förklarade en grusat väg ut.

Innan det intermezzot hade jag hittat en trio med tre i ett.







Och en "trekammarbrunn" thai style.

Med ögon och huvud pendlande som på en tennismatch fortsatte den sakta färden på det stora antalet av små lokalvägar i Mae On sub distrikt av San Kampaeng.


Funktionsdugliga lastbilar för lokala ceremoniella transporter.



En gammal krigare hade fått proviant
i form av läskedryck, kokosnöt och cigaretter med tändare.






Förutom kvinnliga livvakten, även skyddad av lövverk mot solen.

Polisstyrkan var fast förankrad vid en vägkorsning . . .



. . . längre upp i skogen, vid en damm,
tackade jag nej att delta i ett whisky-party.







Och så äntligen, ett café.
Mitt ute i ödemarken. Men stängd. Öppnas kl 18 sa ägaren.

Men snart ett mellanmål i form av sötpotatis, två små för 10 baht.
Och intill fick korna sitt skrovmål. Bonden kom på moped med gräs.



Äntligen, som en oas. Ett café som var öppet.
Också mitt ute i angränsande ödebygd.
Märklig exteriör för att vara fiskdamm.







Stärkt av lunchen vid Lulla Café lullade jag vidare.


I brist på mjuka sötnosar, tillägnad en trogen besökare.


Ibland kände jag igen mig,
som vid detta tempel där vägen rundar halva området.
Två våfflor i fiskform blev efterrätt.



Rapporteringen om dålig luft vid denna årstiden är standard.
Men som sagt, skaplig luft i söndags.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar