03 oktober 2022

Lokal årlig festival i Burmesiskt tempel

Av en ren tillfällighet cyklade jag förbi Wat Ku Tao, tidigare namn Wat Welu Wanaram, i utkanten av centrala Chiang Mai. Både ögon och öron uppfattade något speciellt på väg att hända och jag cyklade in. Stora tält och regnskydd. Scener för uppträdande. Gratis matutdelning. Längre in hörde jag musikklanger, ungdomar spelade på traditionella instrument.  Och inne i en stor byggnad, vacker dekoration med girlanger och framför allt donationer i form av sedlar hängande i långa rader.

Wat Ku Tao är ett buddhisttempel i Chiang Mai. Templet vänder sig till Shanfolket med ursprung i Myanmar (Burma), därav mörkröd i stället för orange dräkt. Dess speciella chedi (pagoda) byggdes 1613 i Yunnanesisk (från Kina) stil för att förankra resterna (askan) av Nawrahta Minsaw, den första burmesiska härskaren över Lan Na riket.

 










Långa rader av pengagåvor.


Bilderna ovan från förberedelser.
Lördag och framför allt söndagen var själva festivalen.

 

Här mitt på lördagen värmde de upp för en show.


Några män dekorerade den höga pelaren med presenter.



Så kom showen igång.
Musik i bakgrunden och ett penga-aptitligt "odjur" som spexade.






De största, morgontidiga, festligheterna på söndagen missade jag.

 Lånar en bild av kompisen Kenneth, mer morgonpigg.

Kolla in hela hans jättebra reportage från söndagen
 i hans Facebook; https://www.facebook.com/kenneth.denker

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar