17 februari 2024

DAGENS Kinesiska Nyårsfirande

En vecka efter officiella firandet kom det en parad på Charoen Muang road, riktning från järnvägen.

Jag hade gjort en morgonpromenad och hade sett kinesiska arrangemang utanför några butiker. Anade då att det var något på gång. Två timmar senare, efter rundan och en paus för is-te, när jag skulle korsa gatan till min cykel såg en trafikpolis min kamera och pekade uppåt gatan, "det kan du fotografera" tyckte han. Det kunde och gjorde jag:




De tog en paus och återsamling vid Nawarat bridge . . .



 

. . . innan kulmen runt Warorot Market 
med besök i de två små kinesiska templen där.
Hela tiden till högt ljud av trummor och slagverk.

Vid Kuan U Shrine höjde smällare i smatterband volymen öronbedövande.












Detta är en av flera privata räddningskårer i Chiang Mai, nog speciellt inriktade på Kineser.
De har sin bas lite utanför yttre ringvägen (Hw 121) och har denna beteckningen:

Sawang Samret Rescue Foundation, Non-profit organization in San Pu Loei.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar