23 februari 2024

Stort veckolångt Kinesiskt Nyårsfirande

Kinesiska Nyåret firas igen! Nu tredje omgången i Chiang Mai, och ska pågå en hel vecka 22-29 februari.

Centrum med Kinesisk Opera på kvällarna är precis vid det lilla Kinesiska templet Pung Thao Kong Shrine intill Flower Market.

 

Invigning i torsdags med stort fyrverkeri, som jag missade. Men jag fick reda på Paraden som startade med samling mittemot järnvägsstationen för procession Charoen Muang road - över Nawarat bridge - Thapae road och in i de smala gränderna kring Chinatown och Warorot market.

Vilket uppbåd. Två grupper med var sin stor drake🐉, smålejon , målade 🎭 trumslagare, Mien- och Akha hilltribes, militär- och skolorkestrar 🎺, grupper med fanor och banderoller, fordon med heliga skrin och buddha, flera ordningsmän och avslutningsvis sjukvårdspersonal med ambulanser för säkerhets skull (men inga komplikationer med insatser behövdes). Vardagstrafiken, på stora vägarna och ända in i Chinatown 🚗🚚 flöt samtidigt på, men vissa avbrott.

 

En liten besökare tog tillfälligt över intresset hos fotograferna.
"Inne" sa hon förvånad när jag visade bilden då hon tittar ut ur gapet.












Fram till och med dessa bilderna, samlingen vid 8-9 tiden.

 

Nu Bloggen komplett . . . med själva Paraden och slutklämmen.










In i de smala gränderna i Chinatown.

Jag hittade en stol att sitta och vila på vid en guldaffär. Snart behövde jag flytta mig då drakarna skulle in i affären och bli belönade med kuvert. En annan gåva, hängande i luften, var mer svårfångad. Det löste draken och akrobaterna med gemensamma krafter.






Ett öronbedövande ljud av smällare i form av smatterband.
Och sedan vidare, vägledda av ledare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar