14 januari 2011

Bildspråk från nygammalt cykelstråk



 
I söndags skippade jag cykelklubbens korta runda och siktade in mig på ett område där jag hamnade av misstag 2006, under första dagen av den två veckor långa Mae Hong Son rundan. Nu var jag bättre rustad, med karta och lokalkännedom. Den slingan fick mig att återse en avlägsen, levande landsbygd med alternativa odlingar till riset, som nu är skördat för säsongen. Kände bl a gräslöks-liknande dofter. Ett lättkuperat område på randen av den bergskedjan som bildar landets högsta topp. Såg en man som gick ut i en flod för att hämta vatten – trodde jag. Men det var sand han bärgade från flodbotten. Tacksamt motiv för en bildserie (klicka för större bilder). Blogginläggen är för övrigt inte tänkta som litterära mästerverk, det är framförallt bildspråket som får tala. Ibland hjälper fantasin till, som den asfaltlagningen som blev en hund (pudel?).

Det blev hela 98 km i behagligt väder, mest mulet, ca 25 grader.





"Asfaltshund"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar