21 januari 2011

Mot Golfbanan

Towards a Golf Course, on superb cycling roads


Utdrag av kanonbra karta som visar superbra cykelväger och andra detaljer.

Golf-anläggningar har sina fördelar, även för en icke-golfare. Perfekt underlag för skidåkning (i trakter med riktiga vintrar) eller som utflyktsmål för en måltid. Maejo Golf Course ligger på lämpligt avstånd från centrala Chiang Mai för det sistnämnda. Och vägarna dit bjuder på superbra cykling. På lugna vägar utan trafik, längs vattenkanaler, förbi stora områden risfält och andra odlingar. Flackt och roligt kurvigt. Drunken Snake Road m å s t e man ju bara cykla på. För mig inbjuder cyklingen inte till höga farter, utan lugnt glidande för att se och uppleva omgivningarna. Och stanna för att fråga om saker och ting. På ett ställe höll man på att ordna till för bröllopsfest nästkommande dag, ute på en åker. Det skulle bli ett hundratal gäster, jag blev inbjuden men tackade nej. Sa att jag inte ville cykla i mörker tillbaka. På ett annat ställe, ett tempel, gjorde man fint till en ceremoni (kanske någon skulle inträda i munklivet?) En orkester dunkade och tränade högljutt och äldre (fd sötnosar) gjorde i ordning blomdekorationer som de avbröt för att visa några danssteg för mig.
Så småningom kom jag fram till golfbanan och fick lön för (den lätta) mödan. En superb lunch på japanskt vis. Distansen kan hamna mellan 50-60 km, utan allför stora utsvävningar av de oändliga variationer som finns.

I en del områden där man har bevattningssystem har man börjat plantera ris.

Han kastar ut buntar med ris . . .



. . . för plantering i långa rader.

 







Blivande bruden.

Drunken Snake Road på bild.

Röd Chillipeppar på tork.

Lunch Set på japanskt sätt.


2 kommentarer:

  1. Nja, tanken var kanske inte att du skulle cykla tillbaka överhuvudtaget, snarare att du skulle stanna och bli ständig hedersmedlem i familjen:)

    Hur som helst, ett kanonreportage av allra bästa sort med helt enkelt lysande bilder. Har du en professionell fotograf i följebilen?

    Skall snarast bege mig till snakreroad på scooter, är nog mycket roligare än hantlar och bänkpress.... Anita

    SvaraRadera
  2. "Jaså, det säger du" *), tur då att jag stannade i stan och inte behöver fördela mina pengar till hela familjen.
    Har ingen professionell fotograf i följebilen, men väl i bakhuvuden. Når dock aldrig upp till förebilden. Väntar därför med intresse på bilder från scooter shooter photographer.
    *) ett uttryck från Bäckströms upphovsman.

    SvaraRadera