12 januari 2011

Fortfarande men inte fort farande

Still going - still.
 

Vardagligt, till och från marknaden.
Nä, de kommer inte speciellt fort farande. Men fortfarande kan man se tre-hjuliga cykeltaxi (samlor) som ett både festligt och vardagligt inslag i gatubilden. Vid lokala marknadsplatser är de ännu transportmedel för närliggande hushåll och handlare.

Ibland ser man "rally" med ett tjugotal ekipage som var och en medför en turist på gammaldags upptäcktsfärd. (Första gången jag var i Chiang Mai, 1982, blev jag guidad till tempelruinerna på dylikt sätt.) Dessutom är de ett givet inslag i vissa festivaler, prydliga och pyntade.


Festligt, som här vid Flower Festival.

Tre "generationer". Gammalt, modernt och ungdomligt våghalsigt.

Veckan som gick gjorde jag tre fina och omväxlande cykelturer. En 36 km runda på slingrande byvägar där jag lyckades undvika de stora trafikerade lederna helt och hållet. Dagen efter en 40 km runda då jag guidade ett turistande trevligt svenskt par (kontakt via Arne i Bangkok). Mest på småvägar och med en obligatoriskt avstickare till en sjö för lunch under en av de många palmhyddorna. (Mer utförligt i inlägg från oktober -09.) I söndags en lång runda som kommer få ett eget inlägg. Det rullar på . . .

Och så gör också världscupen i skidskytte. För att komma i rätta stämningen inför sändningarna (kollar på webben) från alperna har jag ätit både currywurst und gulaschsuppe. Två härliga segrar i Oberhof med Helena Ekholm i huvudrollen. Nu fortsättning i favoritplatsen, Wolfgang Pichlers hemby, Ruhpolding. Med nya, mer kuperade, branta banor och regn enligt prognosen.
Tillägg onsdag kväll: Kunde t o m se skidskytte på Eurosport via storbildsskärm vid en restaurang. Befarade regnet uteblev och med det(?) de svenska framgångarna.

5 kommentarer:

  1. Jag ger gärna ett erkännande för trevligt reportage och fina bilder som ju t o m har ett par sötnosar. Däremot tycker jag inte att belysningen av cykeldroskorna är riktigt allsidig. Dessa fordon sabbar trafiken totalt. De skulle däremot passa utmärkt på det så smått gigantiska Ratchapruek-området. Där skulle de ju göra stor nytta och ingen skada. Ingen fantasi i stadens kommunalråd efter vad det verkar. Eller så är de också cykelfanatiker, men den risken är nog väldigt liten. Urban ex-cyklist

    SvaraRadera
  2. Man kan ju också se det som så att det är den framväxande trafiken med all dess förorening och framfusighet som sabbat för de lugna cykeldroskorna. Tänk exempelvis vad mycket mer fridfullt det skulle vara om inte de högljutt puttrande och avgasutsläppande tuktuk "slagit ut" de mer miljövänliga trehjulingarna . . .
    (Det är för övrigt numera tillåtet att cykla, mot en liten avgift, i Ratchapreuk.)

    SvaraRadera
  3. Jojo, men hur ska man få dit cykeln? Det är ju nästan 20 km dit! Urban

    SvaraRadera
  4. Varför inte i bilens lastutrymme. (Inga cykeldroskor sabbat trafiken dit ut.)

    SvaraRadera
  5. Visst, men cykeln får sina skavanker av sån behandling. Jag tror chauffören får ta och trampa ner hojen till Ratchapruek istället. Det mår de bra av båda två. Och när han rapporterat lycklig ankomst så tar jag bilen dit. Medan jag avverkar området på cykel kan han ju slänga käft med f.d. sötnosar i skuggan av nudelstånden. Fiffigt va?! Urban

    SvaraRadera