14 september 2011

Impulsköp. Amazing deal.

Det hela började med att min printer, tillika kopiator och scanner, trilskades. Det gick inte längre att printa eller kopiera i färg. Dock funkade svart, med färgpatronen urtagen.
Iväg till inköpsstället vid Pantip Plaza där jag ombads gå till en shop som gör felsökning. Beskedet jag fick var att färgskrivarhuvudet var trasigt. Åter till ursprungliga säljaren som sa att undersökning och lagning hos HP skulle kosta väl så mycket som en motsvarande ny maskin. Jag var inte i akut behov att färgbiten så jag lät det bero ett tag.
Kort därpå hamnade jag i ett annat IT/Computer-mecka med en mängd småbutiker. Och där gjorde jag mitt impulsköp. Hade frågat efter färgskrivare. Blev visad runt men såg ingen som passade min smak och önskad prisklass. Fast vid utgången stannade jag till och fick syn på en maskin jag blev starkt intresserad av - en bärbar dator (kallas Laptop här) med 10 tums skärm. Och med matt skärm samt svarta tecken på vit botten, perfekt för "trötta" ögon. När jag fick konfirmerat att jag kunde få systemet Windows 7 med svenskt interface/gränssnitt slog jag till direkt !  I köpet ingick också en mängd program, virusskydd, lättviktsmus och väska. Förutom tillhörande bildbehandlingsprogrammet ACDSee köpte jag även till Photoshop!  Länge hade jag tänkt be någon besökare köpa med sig just ett Operativsystem från Sverige men nu fick jag det på momangen. Nu återstår bara ett liten krux; jag har installerat svenskt tangentbord men det är som förgjort att skriva ö, ä och å funkar men alltså inte ö. Dessutom hoppar språket tillbaka till engelska ibland. Undrar om jag kan avinstallera engelska, som ju stöder hela datorn???  Nåväl, det löser sig nog. Kanske tack vare ett tips från dig?!   Priset för detta otroliga köp (amazing deal) blev 9.800 Baht, ca 2000 kr (i dagsläget hade det varit ett par hundralappar mer pga att kronan sjunkit mot bahten).
Något närliggande som redan har löst sig är införskaffandet av ny print/scan/copy maskin. En HP 1050 All-in-One för 1.500 Baht, ca 330 kr.

7 kommentarer:

  1. Min första IBM dator kostade 54.000:- Och min första bärbara mobil 18.400:-. Scanner köpte jag ingen.. efter som 32.000:- var mer än vad jag hade råd med.. Min månadslön 1998 var 38.000:-.. nu 63.000:-

    Allt har inte blivit bättre!

    Dorvaldin Dapperin - Gällivare

    SvaraRadera
  2. Min första tjänstelaptop vägde 7 Kg, men den bar man stolt som en tupp! Man kan bli galen på det där med språkinställningen, men det brukar ju ordna sig efter några timmar. Fast i ditt fall att en enda bokstav inte funkar låter mysko. Har du sökt på internet efter fler olycksbröder? Olle

    SvaraRadera
  3. Kan inte affären hjälpa till med bokstäverna? Här i Chiang Mai är de ju alltid väldigt hjälpsamma och allt som oftast finns det en expert i teamet. Är inte Photoshop för stort program för en sån där liten nätbok? Maskinen orkar inte med och hämnas med ö.na? Är förresten inte ADC mer än nog? Eller kanske Photoshop Elements? Bertil

    SvaraRadera
  4. Bertil; du har så rätt! När jag kommer med mitt ö-problem till inköpsstället ska jag även fråga om de kan skifta Photoshop till "storebror".

    SvaraRadera
  5. Ö-problemet löst. "Lillen" blev så överdrivet överlycklig så den bad mig meddela omvärlden genom sig. Butiken fixade det hela genom att testa olika tangentbordsuppsättningar, hämtade från nätet. Jag fick även Photoshop överförd på min större Laptop. Allt medan jag väntade, sikken service!

    SvaraRadera
  6. Det finns ju elektroniska kartor till en sådan liten dator som är behändiga. Ingick det cykelstyrefastsättningsanordning för PC i köpet?

    SvaraRadera
  7. Nej Björn, och datorteknik är inte precis mig grej. (Hyfsat långt ord du fick till.)

    SvaraRadera