26 september 2011

Nytt museum i tempel

New Tempel Museum

Ingången ser oansenlig ut, men innanför . . .
För ett par dagar sedan såg jag en skylt Entrance Museum. Gick in och blev helt fascinerad av de vackra målningarna och historiska avbildningar i form av statyer som, med tillhörande texter, visade Lannarikets historia. I dag gick jag dit för att fotografera och visa i bloggen. Men då jag skulle ta första bilden kände jag en lätt beröring i ryggen. Tänkte slå till den flugan, som det kändes som. Hejdade slaget som tur var och vände mig om och såg en munk som försiktigt påkallat mig uppmärksamhet och visade på anslaget som förbjöd fotografering i museet.
För dig som är i närheten är det väl värt ett besök. Museet ligger alldeles intill där det står ett tempel i vägen. Att templet verkligen står i vägen har föranlett att numera bara tillåta bilkörning i en riktning.

Eftersom detta i första hand är tänkt som en bildblogg kompletterar jag i stället med pågående målningar i en annan byggnad tillhörande samma tempelområde. Riktigt fina konstverk de också.



Pågående väggmålning som visar varelser i tre nivåer; längst ner demoner, sedan människor och längst upp änglar. Och givetvis Buddha i centrum.
Närbild från lägsta nivån; Demoner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar