28 september 2011

Nyfiken på ljud . . .

. . .
Ute på cykelturer upptäcker man mycket med ögonen. Men inte allt. Ibland hjälper öronen till att framkalla nyfikenheten.
Och ofta såpass intressant att kameran kommer fram, som dessa bilderna visar; remdriven riströskning,  fotdriven vävning eller handdrivet musikinstrument. Man skulle kunna tro att det är museibilden men inte; de är från vardaglig verklighet. (Klicka och bilderna blir större.)



Ute på landsbygden (tror inte jag hittar dit igen) hörde jag ljuden från detta gamla hantverk. Väverskan vinkade in mig, bjöd på vatten och visade en del färdiga alster, som mannen sytt färdigt.




 Ljudet från detta stället hade jag cyklat förbi flera gånger och blivit mer och mer nyfiken på. När jag vid senaste tillfället stannade till såg jag vad jag hade hört. En stor, dunkande, slamrande, dammande remdriven riströska. Mittenbilden visar oskalade risen som tröskas färdigt att kokas. Men detta vita risen ska först förpackas och säljas på marknader.


En tjej lär sig spela på ett traditionellt instrument.

2 kommentarer:

  1. Fint som snus, tack, tack! Kan undra varför tanten har vantar, men det finns kanske nåt kemiskt i tråden. Väldigt fina bilder, men ganska små. Kostar det mer att ta in dem lite större? Birger T

    SvaraRadera
  2. Hörru Birger, läs längst ner i ingressen för instruktion att få bilderna stora. Bara å klick, det kostar inget.

    SvaraRadera