24 augusti 2013

Chiang Mai Lantern Festival 21-29 augusti

Efter smakprov i tidigare inlägg kommer nu festivalen i ett allmänt reportage också. Denna festivalen bara ploppade upp, inga blänkare i Magasin eller lokala tidningars nätupplagor. Liksom så mycket annan är det tillfälligheter att få reda på vad som händer. Fast alla evenemang på centrala platser såsom Thapae Gate når ju ändå en stor publik. Detta är första året för denna attraktion, som görs för att främja turism. Bland kända landmärken finns bland andra Frihetsgudinnan New York, Sydney Opera House, London’s Big Ben och Japan’s Torii gate. Tillställningen är en enskild företeelse, har inget samband med det stora evenemangen under Loy Krathong i november då ballonger/lantärnor släpps upp i tusental.


I söndags började det ta form. Här jobbades det i Globen.
Globen lyses upp inuti av olika färger och format på lantärnor.

















Inne i Globen. (Är det StockholmsGloben tro?)


Blått sken.
Grönt sken.
Kinesiska som ger sken av vad då?




Happy New Year
Den hälsningen kan man se lite varstans, när som helst under året. Och varför inte! Det finns ju många tilldragelser under året att fira. Födelsedagar, skörden, tillfrisknande, en ny (fotbolls)säsong eller som i mitt fall; ett Nytt Gott År i Thailand. Mitt under festivalen fick jag ett nytt 1-års visum. På smidigast möjliga sätt. Hade bokat tid hos Immigration Office 100 (!) dagar i förväg, väl där blev jag uppropad nästan på minuten. Proceduren gick också smidigt, nåväl det tog 40 minuter och jag behöver komma tillbaka nästa vecka för att föra över uppgifter till nya passet som jag beställde hos Svenska Ambassaden i Bangkok och hämnade ut i Chiang Mai (Mae Rim). Happy-New-Year-lunchen blev Fish & Chips i Doi Saket. Dessförinnan kaffe hos Jack Coffee. En behaglig cykelrunda, 67 km, i bra väder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar