12 januari 2021

Brokig samling händelser

Det var Barnens dag i Thailand i lördags, ännu ett evenemang som blev inställt över hela landet.
Det hade jag ingen tanke på då jag såg några noviser, barn, som fick en lektion om covid av en munk.





Fortsättningen på scooterturen runt Mae Rim, norr om staden Chiang Mai, blev en brokig samling händelser.

Egentliga målet var kaffe hos Akha Ama Living Factory. Ett företag som förra året firade 10 år.
Den duktige entreprenören Lee, en Akha-son som mamman skickade till högre utbildning har fått Akha Ama Coffee att nå internationell status med bland annat en avdelning i Japan, Tokyo;

Akha Ama Coffee Tokyo, Japan

Akha Ama Coffee

Akha Ama Coffee logo In 2010, Lee Ayu Chuepa from Maejantai village established “Akha Ama Coffee” as social enterprise.  Akha Ama started to work with farmers to enhance coffee quality and sustainable market. Instead of selling the cherry and parchment coffee to middlemen for a low price, the Akha Ama decided to process and market the coffee oneself, ensuring a better price for the product. The Akha Ama also decided to change to an organically sustainable system of integrated cropping system for their coffee, reducing the use of chemical fertilizers, herbicides or pesticides.

 

Lee ordnade från början guidade turer till hans hemby där odlingen finns. Jag var priviligierad att vara med på den allra första turen, december 2010. Se avsnittet från det oförglömliga besöket här.

Här dess hemsida med 3 branscher i och kring Chiang Mai. Bilderna är från Akha Ama Living Factory i Mae Rim.



Akha Ama Living Factory ligger långt ute i perefirin, närmaste "granne" var detta,
snett mittemot där betongvägen blev grusväg:



Kaffe är ju brukligt efter mat.
Jodå jag hade lunchat, som ende matgäst på Tiger Kingdom.



En annan höjdpunkt blev en grävmaskinist längs vägen Mae Rim-Mae Jo. Föraren poserade mer än villigt och drog sedan med mig till en klenod i form av en Micheliggubbe på en motorcykel som han efter foton åter täckte med ett skynke.






 

Det blev dags att dra mig hemåt. Kollade klockan och såg att det fanns tid för middag och ändå hinna hem till skidskytte och Tour de Ski på tv. Spagetti bolognese nästan mitt i en av de många blomsterängarna, Flower Parks, som blivit mäktigt populära nu på andra året sedan de introducerades. Många selfies blir det.

Denna restaurangen tillhör inte något blomsterarrangemang men har perfekt läge. Jag fick tillstånd att fotografera från deras kök.



Sittgrupp med utsikt och också egen vacker trädgård.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar