22 januari 2021

Efter KOM kom jag till en Hmong by.


Med risk att inte hinna till lunchen hos Praw Plean, som stänger klockan 16, fortsatte jag på tänkte omvägen till en avlägsen bosättning med bergsfolket Hmong. På en likaledes avlägsen väg. Strax innan KOM, King Of Mountain (som är känd beteckning hos cyklister) längs Samoengvägen, först ett stopp för utsikt över Hobbit byn.

 
Vid KOM går en väg till vänster.
De första 2-3 kilometerna helt utan begyggelse innan odlingar och några små byar med Hmong folk.



Den rödbruna jorden sätter sina spår.
Bananbladen och mycket annat i omgivningen ser rostiga ut.


Spillvatten hjälper tillfälligt att binda sanden.




Inte mycket aktivitet på fälten, kanske berodde det på att nu var det mitt på dagen.
Men de höll på med handarbete och i nästa lilla by en samling efter just avslutat möte.





Vid apelsinodlingen var det aktivitet med skyddande nät mot damm.
Om cirka 20 dagar skulle frukterna vara mogna sa mannen.

Fick Italien längtan då jag såg dessa Toscana liknande kullarna.


Ut på stora Samoengvägen igen, ytterligare "försenad" så när jag svängde av och upp den slingrande vägen (som nu är omgjord och nyasfalterad) till Gömda dalen var klockan fyra och Steak burger med potatismos fick bli en annan gång. Kvar i bakhuvudet hade jag ändå de goda bakverken på Baan Pie Charin som blev energipåfyllning tills mat senare på kvällen hemmavid.






2 kommentarer:

  1. Ett riktigt bravoreportage med en imponerande mängd finfina bilder. Vildgotte fröjdas

    SvaraRadera