07 januari 2021

Omväg till Chiang Mai Art Museum

Årets första bilutflykt. En minirunda på cirka 130 kilometer. Först Highway 11 förbi Lamphun, sedan in på väg 2031, som bytte nummer till 1229 över en stor bergskedja.

Bengt ställde upp med fordon och vi båda turades om att köra. In på lokalvägen efter transportsträckan på Highway 11 såg jag en skylt om White Railway Bridge. Det blev första stoppet. I normala turistförhållanden ett givet utflyktsmål. Där finns några enkla thairestauranger, en golfbana och ett lite flottare (stängt) kafé. Då vi var klara att åka vidare hörde jag en signal och blev genast åter alert med kameran. Mycket riktigt, ljudet kom från ett tåg på ingående.




Inga moln men himlen är långt ifrån klarblå som du kan se på bilderna. De årliga luftföroreningarna har redan givit ohälsosam luft.

Det kryllar inte av kaféer och restauranger i denna avkrok, men vi lyckades få 11-kaffet med bara en halv timmas fördröjning. Stärkta av kaffet lite fältarbete med kameran.


Fordon med "utombordare".

Efter den kurviga vägen över berget, som jag rattade, kände jag igen mig och kunde styra för lunch och som bonus få en tjuvtitt på en utställning som skulle öppna två timmar senare (och pågå hela månaden).

Chiang Mai art Museum (länk från förra besöket) har jag besökt tidigare men för Bengt var det premiär. Och lokalen med utställningen, en tredje byggnad, var ny sedan mitt förra besök.


I "gott" sällskap 😱.

Konstnärerna har sin work shop intill stora ängar i anknytning till utställningshallarna.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar