21 november 2011

Fantastisk Elefantshow i Surin

Nattbussen till Khorat var värt varenda sömnlös minut och klass 3 tåget till Surin var värt varje skumpande timma. När jag startade resan i Chiang Mai hade jag bara fokus på att vara i Surin så resan dit bara ”försvann”.

Elefantfestivalen i Surin var i år den femtioförsta sedan starten. Gatorna vimlade av elefanter, på morgonen hade de samlade 200-250 elefanterna fått sig en rejäl gourmet-frukost av allehanda frukter, sockerrör och andra godsaker. Förutom det stora inslaget av elefanter på gatorna, som även bjöd på ridturer, utgjordes trafiken av frapperade många trehjuliga cykel-samlor, långt fler än tuktuk-taxi. Festivalen pågår i veckor men den stora höjdpunkten är den fyra timmar långa showen vid en speciell elefant-stadium lördag och söndag.

En annan programpunkt som jag fick reda på av en slump hos en turistinfo och köpte biljett till var en ljus-, musik-, fyrverkeri- och uppvisningsshow vid ett gammalt Khmertempel 30 km utanför staden. Den var en magisk kvälls-upplevelse, med cirka 250 statister som gjorde en historisk resa tusentals år tillbaka i tiden. Med dräkter och fanor i tidsenlig utstyrsel.

Elefantshowen började kl 8.30 på morgonen. Jag cyklade dig tidigt för att se lite av förberedelserna och stannade efteråt för att suga ut så mycket som möjligt av den härliga atmosfären. Showen började med att 6-7 nyfödda elefanter fick en hyllning och belöning (ihop med mammorna). Sedan följde diverse dresserade konster; målning med snabeln, jonglerande med ringar, vandring över tiotal på marken liggande människor ur publiken, fotboll(!) med mera. Huvudnumret var en magnifik föreställning om livet hundratals år tillbaka. Med krigsscener från Ayutthaya-riket.

Pampig inmarsch till slutliga skådespelet.
 
Slutbataljen mellan ledar-elefanterna och fotfolket.


Ingen thailändsk show utan vackra dansande kvinnor.

Unge, 21 dagar gammal.

Lite av "efterspelet"
Säregen reg.skylt.


7 kommentarer:

  1. Visst är det en härlig festival! Tack för bilderna - länge sen jag var där, dom kör samma upplägg ser jag.

    SvaraRadera
  2. Malee; undrar när jag kommer att besöka en plats i Thailand där du INTE varit . . .
    Kanske under någon fysiskt ansträngande strapats ha,ha.

    SvaraRadera
  3. Tjabba! Hur hinner och orkar Du med allt? Och hur lyckas Du ta reda alla dessa kanonbegivenheter?!! Helbra bilder! Men är det herrar eller damer eller mittemellanfolk som springer runt med stora kanoner iförda kjolar och bruna hattar? Villgott

    SvaraRadera
  4. Med nyfikenhet och vetgirighet kommer man långt.
    Saknade dock ett tillräckligt långt kameraobjektiv för att kunna urskilja eventuellt kön på kjolarnas och hattarnas bärare.

    SvaraRadera
  5. Haha Göte, min make säger samma sak och han har ju turnerat en del :D Men det finns en hel del jag inte sett, garanterat! Och du är inne på rätt spår - vandringar och kasta sig runt i träd är inte min grej...

    SvaraRadera
  6. Har hört talas om Elefantfestivalen i Surin. Jag har också hört talas om vita elefanter, såg du några sådana där?

    SvaraRadera
  7. Nej. De är ju heliga och får väl inte förekomma i stridsbataljer.

    SvaraRadera