06 juni 2013

6 juni, 33 grader.

Och det var maxtemperaturen. Känns riktigt skönt, då solen går i moln faktiskt svalkande. Det heta perioden med upptill 39 grader och klarblå himmel med stekhet sol är förbi för i år.



Klicka/förstora för att läsa texten.
Denna vardagen, torsdag den 6 juni, startade jag med te och mackor hemma. Cyklade sedan att kolla in något som verkade intressant; en utställning Chiang Mai Revisited. Som jag trodde skulle handla om framtida utveckling i staden, men som mest visade lite bilder och en massa text om dagssituationen. Lokalen, TCDC Chiang Mai, var dock imponerande. Kaffe och panini-bröd med spinat/pesto utsökt. Allra bäst var andra våningen med ett imponerande bibliotek som täcker  ämnen som arkitektur i alla dess former, nordiska (och andra länders) landskap, foto, grafisk design med mera - alla böcker på engelska. Som engångsbesökare går man in fritt, annars årsavgift 1.600 baht. (Andra villkor för folk med arbetstillstånd och 1-årsvisum?).



Biblioteket.



Inne i utställningshallen.




MAD about Coffee.



Om inte hett så i alla fall högsommarvarmt, då passade det bra med en svalkande Grekisk Sallad.
Hos en Italiensk restaurant som jag återfunnit efter att den bytt läge.



Jag gick sedan in till nyöppnade Information Center för att få reda på när Rocket Festival ska äga rum. Svar 6-7 juli, då jag är i Europa. En annan ceremoni hinner jag dock se, i slutet av juni. Det blir någon i hästeväg, eller snarare koväg. Det är en ko som ska slaktas och vars blod . . . Ja, ni får se i bloggen så småningom.
 
 
 
 
Där blev jag också påmind om att det är Sveriges Nationaldag. Stort uppslag i Bangkok Post.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar