10 juni 2013

Flygrunda Chiang Rai

Chiang Rai ligger tre timmars bekväm bussresa hemifrån. En anledning jag åkte dit var fotbollsmatchen Chiang Rai City mot "storebror" Chiang Mai FC.

Men också för att utforska nya områden. Med en utmärkt cykelkarta, Chiang Rai Bike Map, som vägledare. Kartan fick jag tag på under cykelmässan i Bangkok.

Matchdag, lördag, avverkade jag ett liten avsnitt av en större runda (mer om den mycket intressanta rundan senare).
Först kollade jag in "City´s" fotbollsarena och fortsatte lite på måfå. Över Kok River och var snart utanför flygplatsen. Kollade klockan; gott om tid till matchstart så jag körde flygplatsen runt. Med några intressanta iakttagelser under färden.


Raksträckan på östra sidan är 5 kilometer lång. Enformigheten avbryts av en "tunnel" av träd.



Ibland är jag lite bakom. Det bjuder jag på, som här när ett flygplan just startat, fotograferat bakifrån.


 På västra sidan siktade jag på en fotbollsarena. Men först ett par tagningar vid ett tempel.



Fotbollsarenan tillhör stadens fotbollstolthet, Chiang Rai United. Som spelar i högsta divisionen, TPL, Thailand Premier League. 100 meter från flygplatsen, bekvämt för gästande lag. Stadium är helt ny. Konstruktionen pågår fortfarande, men jag tror att planen redan används för spel.





















Laget är också relativt nytt, bildades 2009. Som symbol har de en beetle, skalbagge. Det djuret är en riktig krigare. Varje år i slutet av regnperioden fångas de och matas (med sockerrör) och behandlas som husdjur för att matchas i skalbaggefighter. Se inslag i bloggen från 2009. (Ja, ett sådant sammanträffande, inlägget gjordes samma år som klubben bildades.)

Med alla dessa stopp tog rundan längre tid än väntat. Hann till rummet för att byta om och cyklade tillbaka de fyra kilometrarna och kom fram precis till avspark klockan 18. Matchen var dock medioker, det hettade till lite i slutet men slutade "rättvist" 0-0.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar