11 september 2013

Singha Park, Chiang Rai -- varken öl eller vatten.

Tvådagars cyklingen till Chiang Rai tog rejält på krafterna. Jag hade tänkt fortsätta på en tur runt Gyllene Triangeln, tre-fyra dagar. Men två dagars vila var inte tillräcklig återhämtning. Det märkte jag under en 45 km testrunda tredje dagen. Så det blev buss tillbaka till Chiang Mai i tisdags.

Men tack vare (mer än på grund av) att jag var så sliten kom jag på den testturen till Singha Park, eller Boon Rawd Farm.  Ett helt fantastiskt utflyktsmål, cirka 12 km från city (längs genvägen jag tog i fredags).




Det går inte att missa infarten, denna Singha-statyn syns tydligt.
Sedan slutet av förra året har allmänheten tillträde till detta stora agro-tourism attraction, uppfört av ÖL-jätten Boonrawd Brewery (som förutom Singha beer även tillverkar Leo beer). Med TE-odlingar i många, långa, vackert slingrande terrassrader. Och med en fin restaurang, Bhu Bhirom, där man överblickar stora delar av anläggningen.

Utöver te odlas flera andra grönsaker, bär och frukter, som givetvis serveras i restaurangen, men även säljs till marknader i Bangkok med flera platser.

Med mountain- eller touringbike man man cykla runt bland odlingarna på grusvägar, det tillfället tog jag vara på och kan visa följande bilder:


 

 
Nya plantor anlände som langades ut intill den blivande nya serveringen.
 
Högst upp på en höjd byggs en ny restaurang (50 meter från nuvarande),
med än bättre vyer över omgivningen. Inifrån fick jag dessa skuggbilderna.
(Någon som kan tyda spegelvända texten?) 


 
Efter min mättande lunch, svart bandspaghetti med stora bitar lax och tomatsås, cyklade jag ner till odlingar längre in i området. På avstånd såg jag arbetare i plantagen och bysamhällen, men den röda leriga jorden på gropiga grusvägar begränsade mina utforskningar den gången. Får ta det i november-december då odlingar och träd är i full blom, och kanske någon festival i "cowboy"-området, dit jag heller inte kom denna dagen.
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Ännu ett imponerande fynd, måste upp på borde-listan! Vad det står skrivet? Lätt som en plätt: "Heja Göte", fast på Thai. Fridens från Stor-Gotte

    SvaraRadera
  2. Tar man denna genväg ut från stan är det perfekt med lunch här på hemväg till C Mai, sedan räcker det med bakelse och kaffe vid Charin Resort. Tack för översättningen, nu förstår jag varför de gjorde wai-hälsning också.

    SvaraRadera