13 mars 2014

Cykling Golden Triangle - utan kartor

Jag fick möjligheten att åka bil med kamraten Bengt till Mae Sai, gränsstad i norr till Myanmar (Burma). Hade givetvis med cykeln, för att ta en sväng via Golden Triangle, där Thailand, Burma och Laos gränsar med Mekongfloden som avdelare. Lite snopen blev jag då jag insåg att jag glömt kartorna. Men kartminnet, vägskyltar och förfrågningar vid några korsningar räckte ända till Chiang Saen där jag övernattade och vidare till Chiang Rai, där jag är nu. Åkte lite fel bara en gång och hamnade då vid ett vägslut ute bland risfältet; vilket lyckades även utan gps.

För övrigt så är det Elefantens Dag i Thailand i dag. Grattis tua Chang.
 
Mae Sai, nordligaste delen av Thailand. Myanmar står målat på andra sidan gränsfloden.
Denna vägen ut ur Mae Sai hade hade jag hittar och memorerat från Google Map.
Ingen Highway i början precis.
Bekräftelse, på rätt väg.
Bland sevärdheterna längs denna lilla väg.
Nallebjörnar som fågelskrämmor?
Hade precis fikat och cyklade in i en skola, där man förberedde terminsavslutning. Vattnet i påsarna ska färgas för grupp- och individuella foton av avgångsklasserna.

Bifloden som mynnar i Mekong kommer från Mae Sai.
















Vid hamnen pågick mycket transporter.










På etappen Chiang Saen-Chiang Rai hände inte så mycket. Sista delen följde jag cykelstråket jag cyklade förra året, nu motsatt håll (flygplatssidan av Highway 1).

8 kommentarer:

  1. Oj, oj vad vackert Göte!! Blir sugen på att resa uppåt landet!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behåll suget till efter heta perioden då efterlängtade regnet spolar bort nuvarande smog och luftföroreningar. Här finns ju även en svensk restaurang som du kan "öva" vid.

      Radera
    2. Menar du den vid buss stationen i Chiang Rai eller?

      Radera
    3. Nej, nej. Ban Chawit Mai vid C Rai som du tänker på brukar jag alltid främja vid mina besök där.
      Ursäkta att det inte framgick att jag är hemma i C Mai igen, och här (i markplanet under min lägenhet) finns nu en restaurang med svensk mat. Ägare en svensk man med thaifru.

      Radera
    4. Jaha, hade jag ingen aaaaning om, är det gott?

      Radera
    5. Gott, absolut ! (Jag hade ett reportage om det i december, inte underligt att du inte observerat det, du hade ju själv fullt ut den perioden).

      Radera
  2. Det ser ut som om du varit ute på samma väg som jag irrade efter när jag var i Mae Sai. Jag kommer ihåg Nalle Puh i grönsakslandet :)
    /Lung Nok
    (Nu hemma i Sverige igen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som trodde jag hamnat i Unseen Thailand, men det verkar vara ett riktigt "svenskstråk".

      Radera