01 mars 2014

Spirituell Lanna-dans, Fon Phi

Traditionerna är djupt rotade i det gamla Lanna-riket. Under dagens 30 km cykeltur (ja, jag är tillbaka i Chiang Mai) på en väg jag inte cyklat förut hörde jag på avstånd dunka-dunka ljud som tilltog mer och mer. Stannade till, blev uppmanad att ställa cykeln och komma fram och titta. Folk i färggranna kläder och smycken, cigarrökande, som dansade till en ljudlig orkester.
Jag kände igen ceremonin (se nedan) och tog några bilder. En sällsynt företeelse nu för tiden.
En stor kontrast till charterresenärernas upplevelse i Krabi och även långt ifrån vad turisterna normalt ser i Chiang Mai.




För några år sedan var jag med om en storslagen ceremoni med samma tema.
Ni som inte klickat er dit kan läsa ett utdrag här;


Det var en Spitituell Dans, The Lanna Thanksgiving Ceremony. Tillägnad den djupt rotade tron på övernaturliga andar eller spöken. Den finns både goda och onda andar. Det är för de goda andarna, andar från förfäder och husandar, som Lannafolket håller denna ceremoni för att visa tacksamhet. De tror och hoppas på att andarna genom detta ska skydda dem och ge bra väder för skördar. Dessutom ber man om förlåtelse till andarna för människor som gjort handlingar som varit till skada för naturen.


Bilder från dagens ceremoni, i mindre skala:



Publiken tyckte nog jag var mer exotisk än uppträdandet.

Orkestern bestod av ett tiotal medlemmar, för att åstadkomma så mycket suggestivt ljud som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar