21 mars 2014

Igenbommat. Dålig luft. Ogiltigt val.




Detaljer.
Denna husdelen i Chiang Mai City, innanför vallgraven, har ingen skylt om att vara till salu eller för uthyrning. Bara stängt, helbommat. Med bil-grillar och navkapslar! Kanske har det varit Thailands svar på Roy och Rogers macken, och vars dröm gått i krasch?


För övrigt har det inte hänt så mycket, väntar bara till nästa vecka då jag flyger söderut. Landar i Surat Thani närmare bestämt, för att cykla norrut så sakteliga. Det är den årliga "flykten" från luftföroreningarna och det helt galna firandet av vattenkriget Songkran i Chiang Mai. Luften här blev hastigt sämre i förra veckan med hälsofarliga värden på PM10-skalan. I dag var den värsta dagen hittills i år. Så dålig sikt att morgon-flighterna inte kunde landa på Chiang Mai International Airport, utan fick vända tillbaka.
Jag avbröt mig dumdristiga cykeltur för det sved i ögonen så det gjorde ont och gav lätt huvudvärk. När jag kom hem såg jag att värdena var över 200, Very Unhealthy enligt PM10-länken ovan (eller här).

Det blir nog glest med bloggandet under bortavistelsen, men inte så helstängt som bilden överst. Kanske kommer det några "pausbilder" innan jag fly(ge)r.

6-3
Och just nu läser jag i Bangkok Post att Konstitutionsdomstolen har meddelat att de dömt de Allmänna valen den 2 februari som ogiltiga!
Tillbaka till ruta ett, som en krönikör skriver. Enligt regelboken ska det bli nyval inom 60 dagar, som redan oppositionspartiet meddelat de inte delta i . . .
Ett förtydligande: man ska inom 60 dagar besluta när nästa val ska ske . . . (om det nu blir något)

2 kommentarer:

  1. OGILTIGT - ha, kunde jag ha sagt på ett tidigt stadium. Bangkok är återigen klätt med partiansikten. Då kommer du väl förbi och tar en semla hoppas jag!!! Cykla försiktigt Göte, kram

    SvaraRadera
  2. SEMLA och ev. cykla i nya Bkk-områden. Det finns bra anledningar till ett mellanstopp i Bkk.

    SvaraRadera