03 mars 2014

Söndagsnöje Vasaloppsdan

Det var längesedan jag åkte Vasaloppet, och nu är det sex år sedan jag senast såg loppet på tv. Att följa åkarna från datorn med mellantider längs loppet var kul, men nu är det knappt någon av mina tidigare skidkompisar som startar. I och med flytten har intresset minskat ytterligare.

Jag tog en cykeltur Vasaloppsdan och såg hur folket, totalt ovetande om skidloppets vedermödor, hade sina egna söndagsnöjen i utkanterna av Chiang Mai.

Ett av nöjena jag cyklade förbi var invigning av ett nytt tempel.
Märkligt med alla dessa nya tempelbyggnader, och tillbyggnader. Allt finansierat med gåvor från folket. Även bostäder till munkarna byggs nya, med a/c och andra moderniteter. Den gamla asketiska läran moderniseras mer och mer, i en del fall till ytterligheter och missbruk. Vilket leder till berättigad negativ kritik från vissa håll. Men religionen fungerar som en tröstansfull "snuttefilt" för stora delar av befolkningen. Och templen, ofta med intilliggande skolor, utgör samlingspunkten i många samhällen. De större templen har högre utbildningar på universitetsnivå och inte alla fortsätter munklivet efter färdiga studier.

Klart för invigning, med rabblande av gamla heliga texter.





Moderna munkar ska ha microvågsungar (gåva för dagen), förutom dator och mobiltelefoner.
Fotbollssäsongen har just börjat i Thailand, men här gäller inte kulan i luften utan i hål i golvet.
Bland de få saker till försäljning vid tempelinvigningen hörde dessa tjusiga svärd. Billigt, va?!!!


På ett annan ställe var söndagsnöjet tuppfäktning.
Inga bilder därifrån, se istället tidigare inslag här och här. Intill stridstupparna fick andra fåglar vara i fred. En annan aktivitet var nätfiske, med gamla och unga åskådare.




 
Vasaloppet, förresten. Här en filmsnutt från årets upplaga.
Ses med fördel på fullskärm.

2 kommentarer:

  1. Om jag någon gang flyttar hem till Sveriger igen så ska jag skaffa hönor....en sådan fin som du fotat!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var lite speciell. Inte spraymålad heller som andra jag har sett (och kanske visar lagom till påsk).

      Radera