20 maj 2022

Regnig cykeltur med färgade elefanter, bensinstationer och...

Regnsäsongen är här med full kraft. Den började ovanligt tidigt i år. Regnen i mars, som släckte många skogs- och svedjebränder, medförde den bästa luften i Chiang Mai på 11 år. Efter några heta och torra veckor i början av maj månad har regnet återkommit sedan i går och prognosen säger fortsatt regn ⛆ i veckor.

Just i går lyckades jag pricka in en ganska bra dag för cykling, regnen upphörde vid 10.30-tiden och jag kom i väg strax före 11. Genom Old City, Suandok hospital, CMU och vidare till Convention Center, cykelbanan mot Huay Tung Tao, korsade Hw 107 och floden Ping för att därefter följa floden, med liten utsvävning, tillbaka hem. Behövde göra tre stopp för skurar och var inte hemma förrän klockan 17.

Dagen efter kom det 75 mm regn mellan kl 07 och 13. Ändå inget mot för 5 år sedan, då min soi (gränd) var mer flod än väg, se bloggen från 2017.

Det blev ett intressant bildsvep, i vått (under stoppen) och torrt.

 

Jag hade fikat hos Plearn coffee vid vändpunkten
och hade Doi Suthep berget med mörka moln på avstånd.


Men regnet kom från annat håll och jag tog skydd strax efter Elephant Parade Land.



Två andra "foto-fynd".


 Två gulliga bensinstationer längs vägen.


Vid denna Gas station hittade jag siluetter till två bilar, gör du det också?

Det var andra stoppet för regn som gav upphov till de två ovanstående bilderna. 

 

Fotografering i stort och smått, höjd och sänkt blick.
"Oj klockan var över 14, läge för lunch"
tänkte jag då jag passerade The Granary Resort med tjusiga omgivningen.
Chiangmaikorven, Sai Uoa. blev tugget.



Akrobatsport, sepak takraw, och aerobic konst under ett brofundament.




 Som skrivet, regnet kom inte från bergen utan söder ifrån.

Bara jag som sökte skydd under tak.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar