02 maj 2022

Chiang Rai - från My Secret Coffee till Beachen

Så mycket intryck på en dag. Det måste delas upp på två inslag. Detta första handlar om vad som hände på väg till och från HUVUDNUMRET, som blev besök i två grannbyar bebodda av Lahu och Akha hill tribe people.

Bussresan till Chiang Rai var ganska långtråkig, någon jag aldrig känt tidigare på den sträckan. Kanske berodde det på att jag var lite less på den tryckande värmen de senaste dagarna. Väl framme kunde jag coola av mig lite i hotellets pool och känna på atmosfären i klassiska serveringen vid Night Bazaar.

Fredagen blev en heldags scooter-utflykt i friskare och svalare väder. Mulen och bara max 31 grader.

White temple, Blue temple och Ban Dam (Black temple) fick vara, men jag kom förbi templet Wat Huay Pla Kang med den 70 meter höga gudinnan Guanyin. Det har blivit ett obligatoriskt stopp för mig. Kolla exempelvis detta tidigare inslaget. Eller detta, innan gudinnan byggdes.


Jag kom bakvägen till och åkte en bakväg från tempelkomplexet. Tyckte jag kände igen mig på den krångliga vägen bakut. Och mycket riktigt, kom fram till My Secret Garden Coffee lika slumpmässigt som en gång tidigare. En verklig oas, med pullinuttig inredning och även sittplatser utomhus med utsikt, som visserligen är bättre i icke-luftförorenings-perioder.

Från kaféet ser man baksidan av Gudinnan, som har ögon också i ryggen - och i nacken. Genom de senare har man fin utsikt efter en hissnande 70 meter liftfärd.



Vidare på krångelvägen och ut på väg 1207 förbi Ban Mae Yao och in mot "härligheten" längs en liten flod som heter Mae Sai.





Killarna från ett ungdomsgäng vid vägs ände ville absolut bli fotograferade (tjejerna mer reseverade), och tog sedan mobilbilder från min kamera-display.


Detta var strax ovanför en by med Hill tribe people (specialreportage i nästa Blogginlägg). Nedanför byn stannade jag vid en mysig servering, 1000stars valley, för spagetti-lunch. Flickan/kvinnan som serverade var från byn och studerade på universitet. I motsats till tjejerna vid floden ville hon gärna bli fotograferat. Likaså ett annat gäng som lunchade och dansade(!).




Och så var det Chiang Rai Beach(!). Ja, det heter så officiellt. Flertal serveringar och lågt vatten i floden, lämpligt att bada - samt äta, dricka och festa så klart.

Jag kom fram till floden Kok på motsatt sida beachen. Några ungdomar från Karen hill tribe hade den sidan som utgångspunkt för sitt bad. Vid en liten grotta intill stora Buddha Cave hörde jag ett ynkligt jamande från, tror jag, en döende katt som sökt sin tillflykt nära några buddhistiska statyer.



Härifrån 4 kilometer till stan Chiang Rai. På det avståndet ligger också en fräck bar, också med beach. Men mest tillhåll för "fint" partyfolk kvällstid.



Lyxhotellet Riverie på stadssidan av floden Kok.

Part 1
The END.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar