30 maj 2013

Lättvandrat till Wat Phalad

Templet (Wat) Phalad har länge stått på min "vill-göra-lista". Inte för att det är ett tempel, men vägen dit är lockande. En vandringsled (som fortsätter upp till Wat Doi Suthep). För ett par dagar sedan rekade jag startpunkten och kollade lite på internet. Även i Ivars nu vilande blogg, han har gått den leden flera gånger. De flesta som beskrivit leden (på internet) var varit vana vandrare "uti tåspetsarna" och skuttar vidare fram och tillbaka upp till Wat Phra That Doi Suthep. Jag tog det som en test. Förra vandringen (den enda tidigare i Chiang Mai) höll knäna på att "brinna upp" av (tränings)värk.


I dag var det dags. Gympaskorna på istället för sandaler. Cyklade Suthep Road upp och följde anvisningarna. Framme vid Phalad Restaurang frågade jag var leden går. Hmm, behövde åka tillbaka ner och upp och åka (gå med cykeln) rakt fram vid avtagsvägen (bara för personal) till Zoo. En avslutande brant backe med asfalt till en stor tvmast avslutade cykeldelen. Där började vandringen in i skogen, som delvis också var djungel. Mycket höjdklättring var redan avklarad och leden var överraskande lindrig, med bara två lite brantare partier. Ändå var det 200 meter stigning under själva vandringen. Mesta delen var i trädskugga, tur det för solen stekte mitt på dagen och vinden var obefintlig. Jag mötte två vandrare som var på väg ner, Chiang Mai Hiking club hade detta på programmet i dag.
Knäna höll, det var ganska lindrigt nerför också. Kanske, kanske blir det en upprepning med Wat Doi Suthep som slutmål en annan gång . . .

Här tar Suthep Road slut. I bakgrunden ses två "pelare" vid Wat Doi Suthep.

Skylt vid Suthep Road, 1 km verkar väl kort.
En annan vandrare, Johnnie W, visade vägen i början.



 

Denna lilla snyggingen höll sig i skinnet. Det gjorde inte jag, fast den var död.
In i bushen, cykeln fastkedjan här intill.

 
Upp, upp, upp.
 
Det mesta var så här fin stig. Snitslat med buddhistfärger.
Det närmar sig, även Buddhastatyer var vägvisare.
Framme efter cirka 30 minuters vandring. Första anblicken av templet.
 
Hur det var i tempelområdet kommer i ett annat inslag . . .

4 kommentarer:

  1. Fast jag vet en ännu bättre väg. Man tar sin MC uppför Huay Kaew Rd, fortsätter förbi Zoo och nåra km till, sen bara svänger man in t.v. så är man framme vid Wat Phalad. Eller är det inte samma tempel? Hur vet du förresten att ormen var död? Provbet du den i svansen? Döda ormar är lite syrliga i smaken, de levande oftast rätt sura. Respekt från Gåtfull!

    SvaraRadera
  2. Ja, den vägen är mycket bättre - med MC. Kanske var ormen bara skräckslagen av min framkomst, normalt är de känsliga för vibrationer. Tack för tipset, kanske prövar det nästa gång, bättre att bita orm än bli ormbiten.

    SvaraRadera
  3. Oroa dig inte för ormen. Jag tror det är en släkt av vattensnok. Har dock aldrig sett den förrut, intressant med "V-loggan" på skinnet.
    /Jens

    SvaraRadera
  4. V som i vattensnok. Då var den nog död pga uttorkning. Här är fortfarande varmt(på gränsen till hett), väntar på regn!!!
    Minns att du är förtjust i ormar, sedan vi vandrade vid Op Khan nat. park.

    SvaraRadera