13 maj 2013

Vattenreglering(?) Ping River

Det har pågått en byggnation över floden Ping, ett par km söder om centrum, i över två års tid.
Jag har varit förbi och plåtat i olika omgångar utan att ha fått reda på vad det ska bli.

Uppdatering:  Nu vet jag, fick besked av en ingenjörshövding som jag träffade på Water Summit. Regleringen har två syften.
1. att dämma upp till en viss nivå för bevattning av odlingar under torrperioden.
2. att vid maxnivån öppna luckorna för att få snabbare utflöde av vattnet.
2. Det normalhöga vattenflödet, 800 m3 per sekund, ökar på så sätt till 1.200 m3 per sekund.

Den 28 januari såg det ut så här: 


I mitten av mars var det mesta fortfarande en enda stor rörig utspridd byggarbetsplats:




Bygger och river.
å hå.
å hej . . .






trull.
Tripp . . .
trapp . . .


Två månader senare (plåtat 12 maj) var det mesta färdigt, hux flux:
Utsikt söderut från bron, vars fundament tjejen ovan balanserade på.

Förstärkning och regleringen sett nerströms från.

Den avgörande anledningen till detta inlägget var motivet nedan. Kontrasten mellan den
hypermoderna anläggningen och en bambukäpp, med ny asfalt runtom, som stadgar ledningarna.





Avlöningsdags november-12. Nu har de kanske jobb någon helt annanstans.
 


Med samma glada skratt.



4 kommentarer:

  1. Vilken glad överraskning! Exakt min älsklingskonst! Byggare och byggarbrudar, och stor byggrop, kan inte bli bättre. Förstår inte heller riktigt vad det är för något, men måste väl vara nån sorts reglering som skall motverka översvämningarna. Fast då uppkommer frågan varför det görs söder om stan. Verkar för dyrt för fiskodling. Fridens från Villgott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konst å konst. Men jag håller med om att det är KONSTigt.

      Radera
  2. Sawasdee khrap!
    När jag läste det här kom jag att undra över hur det går med nya gångbron över floden vid Chinatown Market. Den gamla fick ju stryk vid översvämningarna för ett par år sedan och stängdes av. Vet du...?
    Ha det gott!
    /Lung Nok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast den var avstängd och avspärrad gick både munkar och vanligt folk över ändå. Nu har bron fått rejält med stryk, jämnad med vattenytan. Nybyggnation; vet ej. Hoppas!

      Radera