05 maj 2013

Söndagslunch med cykelklubben

Efter utflykten kom jag hem till ett Chiang Mai utan luftföroreningar och med den värsta hettan nedgraderat till bara varmt. Åskoväder med regn och vindar har rensat luften ordentligt.

För att känna mig riktigt hemmastadd på direkten hakade jag på den familjära Chiang Mai Sunday Bicycle Club, med samling vid Thapae Gate. När jag kom dit fick jag reda på att det skulle bli en lite försenad "Songkran Nyårslunch". En obligatorisk "uppvärmningsrunda", denna gången varvet utanför vallgraven, var upptakten innan stopp för ut- och insläpp vid ett rastställe. Sedan iväg till Sarapee och lite sightseeing bland tempel och trädgårdar innan lunchen i den vägrika områden Chomphu, ett av mina favoritplatser att cykla i.
Att det var ett tag sedan fick jag kännas vid, blev lite vilsen på ett par ställen då jag cyklade tillbaks själv. Tog sikte på berget Doi Suthep (trodde jag) men efter koll på kompassen fick jag tvinga mig att följa den åt andra hållet. Berget jag såg tydligt var bortom Sankampaeng.


 















4 kommentarer:

  1. Cykelmässan i Bkk var inte så intressant, tycker jag. Mest extrema cyklar, förutom all utrustning förstås.
    Måste säga att jag förundras över att du fortfarande kör vilse, efter alla år. Du måste ha kört varenda väg i trakten ett flertal gånger. Hur är det med lokalsinnet? Karta o kompass är för amatörer, hehe.......

    SvaraRadera
  2. Jag fick i alla fall köpt cykelbyxor och en t-shirt, och fick reda på var man kan köpa Schwalbe "punkafria" däck i Bkk. Apropå köra "vilse"; jag överdramatiserade lite, på vilje gav jag mig ut på vägar jag aldrig cyklat förut. Amatör, visst, men karta och kompass vill jag inte vara utan, gammal orienterare som jag är.

    SvaraRadera
  3. Man behöver inte karta o kompass om man har en ordentlig Nokia mobil:) Och vilse är kul, det har jag varit för i hela livet. Söndagstur med klubben verkar däremot mer sisådär, tycks mest vara en massa svettiga karlar. Cykelmässan; såg du några vettiga cykelväskor av s k commuter-typ? Dvs med axelrem och utrymme både för laptop, mjölk och fralla? Hoppas att CMs välkomstregn och dito stormar har uppskattats! Valter Vill

    SvaraRadera
  4. Navigationsverktyg blir en vanesak, visserligen kan man ha kul att komma vilse med moderna mobiler också. Kom att tänka på förra året då jag åkte med en god vän vars Nokia visade oss ut på en återvänds-stig bland risfält.
    Finns svettig kvinnor också, visserligen i minoritet. Dylika väskor fanns inte i min spaning på mässan. Bra väder i Thailand är mulet väder!!!

    SvaraRadera