11 april 2014

En vecka se´n, vad har hänt?

Fortsatt förflyttning norrut, nu 550 km sedan starten i Surat Thani. Gjorde en övernattning på Koh Tao.
Klippö nära land på väg till och från Koh Tao, syns från snabba katamaranen.

Trots vilodagarna i Chumphon ville jag behålla max 70 km per dagsetapp. Men det blev en betungande dag till underbara byn Bang Boed (uttalas bang böd) som har en milslång öde strand. På fina vägar, delvis på Royal Coast Road med stora breda cykelbanor i vardera riktning.


Utsikt från ett av vätskestoppen, vid ett tempel där jag blev bjuden på saft.

Fiskeläge vid Bang Boed.
LILLA (!) vägen ut från Bang Boed
Men värmen under brännande solen var påfrestande. Det blev tätare och tätare mellan vätskeintagen. Hittade ingen lämplig övernattning utan kämpade på. Efter 70 km kändes det lite piggare, det blev mer skugga av moln och träd. Då det var 5 km kvar kändes det som att nästan vara framme, hade då cyklat 97 km och tresiffrig distans hägrade. Om inte . . . jag fått punktering! Det skulle bli mörkt snart och jag satsade på att få lift. Det tog inte en minut innan en bil i motsats riktning, som jag vinkade mot, backade och stannade för att erbjuda skjuts. Den vänliga damen körde mig till en fin Resort, hon ville absolut inte ha ersättning. Only in Thailand (och grannländerna). Jag tog först en behövlig öl vid stranden. Sedan visade en cykelintresserad kille på Resorten mig till en MC-verkstad som skulle fixa punkan till nästa morgon. Allt var frid och fröjd - om inte sängen hade varit så betonghård. Nåväl, efter mat och två öl till lyckades jag ligga på sidan och sov hela natten, men vaknade stel som en pinne. Väntade med utcheckningen, hämtade hojen, tog nödvändig massage och åt Pyttipanna hos en svensk som har Bungalows i närheten. Kvällen innan hade jag träffas honom efter tips av killen vid Resorten. Åter nöjd och belåten cyklade jag tillbaka för att checka ut. Då - PANG !  Slangen sprack med en stor smäll. MC-reparatören skrattade då jag kom tillbaka, åkte och köpte en ny slang och en timma senare var jag på väg till nästa anhalt, Sunrise Resort.
Där träffade jag Ivar, en kompis från Chiang Mai. Han är på väg, också ""på flykt" från röken i Chiang Mai, söderut (med lokala färdmedel). Jag visste om hans resrutt och tur var det. Han kunde dagen innan fixa och boka rum för mig i ett annars fullbokat hotell i Prachuap KhiriKhan, där jag ska tillbringa Songkran-nyåret.
Nu är jag i Ban Krut, en annan fin by/stad med milslång strand. Här förberedes Songkran bland annan med sandskulpturer i form av djur. Frukosten vid en suveräna Farangrestaurang  Kasama´s blev långvarig. Träffade där en trevlig och mycket pratsam cyklist, som är en av redaktörerna, om inte huvudskribent, till www.bicyclethailand.com. Den sajten delar fritt med sig av "allt" om cykling i Thailand, och mycket därtill fick jag reda på under vårat samtal.
Sovmorgon, frukostsamtalet och detta tidskrävande blogginlägget har medfört att klockan nu är 16.55, hög tid för lunch så jag hinner med middag innan sovdags.

Sandskulpturer i Ban Krut.
Min Bungalow i Ban Krut, A4.




8 kommentarer:

  1. Sawasdee khrap,
    Trots att jag vet att det nu är förb...t varmt så är jag inte så lite avundsjuk på dig. Själv visar jag bilder från senaste resan för nära och kära nu och drömmer mig bort till nästa Thailandsbesök.
    Ha det gott och trevlig Songkhran!
    /Lung Nok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina vänner och släkt blir säkert också lite avis då de ser dina bilder, det är förståeligt i "våren" i Svedala.
      Ska hålla mig ifrån vattensongkranen så mycket som möjligt, men ser gärna på från distans.

      Radera
  2. Har nyligen upptäckt din blogg. Väldigt intressanta små reportage och ett imponerande bildmaterial! Tack för att du delar med dig av det! Om ett par månader flyttar jag själv till Chiang Mai, men just under mars och april är det väl bäst att vara någon annanstans.
    /Kenneth

    SvaraRadera
  3. Välkommen till bloggen, och Chiang Mai så småningom. Hör gärna av dig då du är "på plats".
    Så länge myndigheterna inte får bukt med svedje- och risfältbränningarna är luften under mats-april ohälsosam.

    SvaraRadera
  4. Jag hör av mig när jag är på plats. Åker runt några veckor först och beräknar vara i Chiang Mai i mitten av juli.
    /Kenneth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det passar bra, jag är tillbaka (efter Europa-utflykt) i slutet av juli.

      Radera
  5. Hur är Songkran firandet i Prachuap Khiri Khan? Ko Pha gnans stränder känns som det perfekta gömstället.......

    Ivar

    SvaraRadera
    Svar
    1. På helt acceptabel nivå, en dag med vatten sedan lugnt (kommer snart som blogginlägg).

      Radera