16 april 2014

Tvärs över Thailand på 80 minuter - med cykel

Alldeles söder om staden Prachuap Khiri Khan står en skylt vid Highway 4 som säger "Narrowest point of Thailand". Fågelvägen till gränsbyn Dan Singkhon är cirka 11 kilometer. Jag cyklade dit på "nya året", det blev en runda på cirka 50 km. Många nyårsfirande turister gjorde samma resa, med bil. En stor marknad vid gränsen med billiga varor lockar dit folk. För min del var jag bara nyfiken på att komma till gränsen. Fick till och med gå in en bit i ingenmansland. Om jag uppfattade rätt (en cykelintresserad bangkokbo frågade en vakt) kan man som utlänning åka minivan till närmaste staden i Myanmar, kostnad drygt 1.000 baht. Men bara  över dagen, något visa run med stämpel i passet går inte att få gjort.


Vid den äldre grämsmarkeringen.
Ett gammalt skjutvärn, med utsikt över passet.
Mellanzon. Till dessa grindar fick jag gå. Såg inte till Myanmar´s gränspolis.
Från Myanmar´s sida är texten på engelska.


Fotnot:
Med en sökning i google ger Wikipedia samma uppgift om den smalaste delen av Thailand. Men den är missvisande, ja helt felaktigt. I Bangkok Post hittade jag en notis att den smalaste landremsan i landet är vid gränsen mot Kambodja, i den sydöstra delen, söder om Trat. Där är det 450 meter Thailändskt landområde mellan havet och grannlandet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar