24 april 2014

Söndagscykling i Bangkok

Det var helg när jag kom till Bangkok, med tåg från Hua Hin.


Pausvila i skuggan.
Söndag är det minst hektiska dagen vad gäller trafiken, så jag passade på att göra en cykeltur, 24 km på egen hand. Genom Chinatown, igenom den gigantiska blomster- och grönsaksmarknaden. Fram till floden Chao Prahya för fika. Där såg jag två cykelgrupper som åkte båt på floden (med cyklarna). En intressant del av guidade cykelturer, som de flesta cykelarrangörer har. Även det svenska företagen Bangkok by bike.


Nostalgiskt återseende, bodde här för många år sedan.



På andra sidan floden såg jag en annan stor grupp cyklister. Tog lokalfärja över och kom ikapp dem av en tillfällighet, de hade stannat till vid en Public Park, med en replika av Princess Mothers´ barndomshem. Det var en lokal cykelklubb, bara thailändare, som hade cyklat 40 km från Nonthaburi. De var på väg till ett tempel som delade ut gratis lunchmat, jag fick följa med och fick också en skål nudelsoppa, chokladdryck och söt dessert.
Intill fick jag syn på en vägskylt med bekant namn, Soi CHIANGMAI, och fick lite av hemlängtan. Kanske påverkade det att jag köpte tågbiljett hem med nattåget måndag.
Här i Chiang Mai är de besvärande luftföroreningarna borta efter några kvällars åskregn, men fortsatt varmt. 36-38 grader fram på dagen. Inomhus känns det svalt med luftkonditioneringen satt på 27 grader.


Nonthaburi Sunday Bicycle Club
Cykelgruppen, andra sidan floden.
Välordnad kort cykelsträcka längs floden.


Vägskylt med viss påverkan.
Princess Mother Memorial Park.


 
En guidad cykelgrupp som avslutat flodturen.
 
Andra sevärdheter längs floden, mer eller mindre kända; Wat Arun, gammalt kinesiskt tempel och trähus modell äldre.
Efter Wat Arun tog jag en annan lokalfärja tvärs över floden, rundade Sanam Luang och tillbaka till Hua Lamphung.
 






Gruppen jag slog följe med till lunchen.

Fiske från gång-cykelbanan.
Mini-"katakomber" vid ett tempel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar