02 april 2014

Landhugg: Nödsignal. Olja. Fågel Fin.

Tänkte först använda Strandhugg i rubriken, men det betyder fynd man ser på land efter båtfärd.
Och jag kom ju på land till strand.
Tydlig skylt vid vägen.

Det var nog bra att jag inte hade denna kartan i förväg.
Jag lyxade till det med att bo i en ny fräsch Beach Resort vid Lamae. Det och många andra ställen efter kusten här skulle lätt platsa i begreppet Unseen Thailand. Lugnt och fridfullt, långa öde stränder, knappt en solparasoll och inga försäljare. Fast något som skämmer är oljeplattformar inte långt från land (jag kunde se dem vid dagsljus). Ett av "strandfynden" var oljeklumpar, som en man visade mig. Han hade också hittar en burk oanvänd nödsignal från Hansson Pyrotekniska(!).  Det tredje fyndet från rubriken var en vacker liten fågel som tjejen vid frukosten hade hittat på morgonen. Den verkade först livlös, men ställde sig upp och flög snart några varv. Hon höll den kvar dock, skulle nog kolla upp vad hon skulle göra med den.


 Här är rubrikens tre bilder.

Bland "vanligt" skräp, även oljeklumpar. I nästa by såg jag banderoller med protest mot oljeborrning.
Oanvänd nödsignal, sprinten var kvar.
Fin pippi. Omhändertagen.

Några bilder från Lamae Beach Resort.

Had Lamae Resort (på thai).
Från balkongen, duschade cykelkläder på tork.
Receptionen. Jingjo Hotel var ett annat namn på Resorten. (Som onödigt vetande heter Känguru Jingjo på thai.)


6 kommentarer:

  1. Otroligt fin solnedgångsbild....men tyvärr grumsas ju känslan av en paradisstrand när man ser bilden men oljan och skräpet.
    Cykla lungt....jag kan numera också titulera mig som cyclist, köpte en bike häromdan ;)

    SvaraRadera
  2. Fast som helhet var stranden väldigt fin och ren. Man fick böja sig ner för att se skräpet, bilden är en närbild. Oljefläckarna var små och upplöses så småningom av solen sa mannen, men illa nog. Vid nästa strand gick ett 20-tal skolungdomar och plockade skräp i stora plastpåsar, fick på det sättet bo subventionerat.
    Grattis till nya fordonet!

    SvaraRadera
  3. Fina bilder och rolig läsning från din "flyktresa" från den usla luften i norr. Pippin ser ut att vara en slags kungsfiskare.
    Ha det gott!
    /Lung Nok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tror du om att det är en (thai) Male-backed Kingfisher? Liknar det då jag söker på google.

      Radera
  4. Det finns många slags kungsfiskare, men jag är ganska säker på att det är en Black-backed kingfisher eller som den också kallas, Oriental Dwarf Kingfisher. Googla på namnen så kan du avgöra själv.
    /Lung Nok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att få det konfirmerat av fågelsexperten, kom också fram till det då jag googlade.

      Radera