15 januari 2015

Leende leriga dockfigurer. Lanna Community Identity.

Det är kolossalt vad mycket småindustrier det finns runt om Chiang Mai. Med betoning på små. Nyss visade bloggen hur små ballonger blir kulörta bollar. Ban Tawai tillhör de största och mest kända hantverksområdena. Bor Sang är mäkta känt för paraplytillverkning, förresten är det denna helgen Paraplyfestivalen äger rum.
Många större distrikt och små sub-distrikt har sin egen identitet.

I dag råkade jag hamna i Ban Patan, där de tillverkar lerfigurer. Vid mitt besök fanns en delegation från Bangkok där för att introducera nya produkter. Department of Science Service kom dit enbart för två dagars utbildning, ingen tid för övrig sightseeing sa den ledande kvinnan. Lovvärd.

När jag sökte på Ban Patan i internet fick jag upp en omfattande, fantastisk uppgiftskälla om små och stora distrikts identitet. PDF-filen heter Community Identity och behandlar inte bara Chiang Mai utan även Mae Hong Son, Lamphun och Lampang. Hela Lanna med andra ord. Sidorna 268-280 handlar, i text och gamla bilder, om en munk, Kruba Sriwichai, som lät restaurera en massa tempel och bygga vägen till Wat Doi Suthep.


 
I månadsskiften ska byn ha en festival med visning och försäljning av sina produkter.

Eget fordon för rundtur i byn.





Lampskärm, tillsammans med tavlor, ny produkt.
Gammal produkt.
Efter visningen, vid samlingspunkten (byns tempel) såg jag flera små butiker längs bygatan som sålde de leende figurerna.
Utgångspunkt korsningen Highway 121 och Hang Dong Road. Cirka 1 km österut på Highway 121.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar