17 januari 2015

Spirit dance = Sprit dans

Samma dag som jag "hittade" Leende Ler-byn cyklade jag upp (från Samoengvägen) och lunchade hos Praw Plean, Gömda dalen. Nu har områden, som tidigare var utsatt för Militärt skrämskott, fått högre status och utrustats med ordentliga, officiella skyltar.

Redan bakom Ratchapreuk/Royal Flora och Wat Doi Kham finns en vägvisningstavla. Och längre in i dalen, vid slingans början, finns denna nya skylten.


En sup och tillbedjan(?)
På väg ut från dalen hörde jag på långt håll musikljud från en fest. Flera bilar parkerade på vägen. Några nyfikna thaicyklister hade stannat och tittade in mot partyområdet.

Jag kände genast igen vad som pågick, gick in och plåtade. Det var en spirituell dans. Något som i Thailand bara förekommer i de norra delarna. En fest där utklädda medier dansar för att blidka andarna.

Tidigare har jag varit med om en väldigt stor sådan tillställning, med mest kvinnor. Denna dansfesten var i mindre format och nog tyckte jag det var övervägande män.

Gemensamt dock att det rökt pipa och dricks mängder av alkohol.

Hutt på dig.
Var och en blir salig på sin tro.


Hög på tobak.
Oj så graciöst.
En och annan kvinna framträdde också.

Altare i de inre regionerna. Mycket man inte förstår från uppblandade buddhistiska andevärlden.
Dockor som inte ler, fast de har whiskyflaskor intill sig.
Jag blev handgripligt visad runt och erbjuden sittplats, whisky och öl. Men, "Nej tack, mai aow khrap".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar