24 augusti 2012

Fler Mirakel i Chiang Mai

Som framgår av förra inlägget så är det Miracle Year i år i Thailand.
I Chiang Mai startade miraklen långt tidigare. Fast undanskymt och fördolt.


Miracle Land

Detta fantasieggande komplex kunde varit en stor turistattraktion, men är helt och hållet "förbjudna staden". De märkliga statyerna ligger utanför allfartsvägarna. Fasaden kan man se lite avsides en stor boulevard. Men komma in är omöjligt. Via små gränder och hos grannarnas tomter, dit jag blev välkommen in, kunde jag ta bilderna med zoomning. Med knackig engelska och än mer knackig thai kunde jag inte få besked om vem som bor där eller annan information. I en av de smala gränderna kom jag till en spärrad ingång och blev tillsags av en kvinnlig vakt att det var privat område och fotografering inte var tillåtet. (Andra har fösökt, lika förgäves.)





Mirakelträd, SANDALTRÄD
Ett annat mirakel är ett sandalträd.  En världssensation, som bevakas av Rangers från Doi Sutheps´ nationalpark. Jag såg detta träd redan förra året, och senast i går igen. Det växer sakta och  ännu kan man inte se någon ny sandal växa ut. När så sker återkommer jag i ämnet . . .

4 kommentarer:

  1. Ja, minsann växer det inte en Foppatoffle i Sandalträdet....

    SvaraRadera
  2. Att det var en Foppatoffel visste jag inte, tack för sakkunnig info.

    SvaraRadera
  3. Det där är väl ingen Foppatoffel. Allt tyder istället på att det är en numera mycket sällskynt skapelse från Tretorns Gummifabriksaktiebolag i Helsingborg. Kan ha ett betydande samlarvärde om man hittar rätt köpare. Fast nog bara om man har ett komplett par. Valfrid

    SvaraRadera
  4. Kanske du har rätt Valfrid. Den ser onekligen antik ut. Jag håller platsen hemlig med tanke på eventuella samlarvärdet.

    SvaraRadera