28 augusti 2012

Wood Carving Teak. Möbeltillverkning i teak.

Det var måndag morgon och mitt huvud kändes tungt. Inte efter den glada kvällen med matjesill och potatis (drack bara tre små öl) i trevligt svenskt sällskap, men för debaclet i Kalmar. Jag hade bästa streamingbilden någonsin från Allsvenskan. Bra bild  på helskärm, utan avbrott. Och så blev det en ny tung förlust.


Väveri ute på landsbygden.

Jag behövde något uppiggande. Tog en cykeltur, som alltid ger intressanta upplevelser. Så också denna gången. Längs kanaler till Sarapii, genom fruktträdgårdar på slingriga vägar med stopp och knackig thaikonversation med damer som vävde bomullstyger, till San Kampaeng för lunch, vidare till Bor Sang för kaffe och ett återbesök på en stor anläggning för teakmöbeltillverkning, huvudämnet för inlägget.














Mallika är den största möbeltillverkaren i Chiang Mai. Teak är materialet, varur man snidar och skär fantastiska mönster. Tre stora hallar, varav en är utställningshall. Man gör allt från grunden; sågar, hyvlar, snider, putsar, lackar, målar, klär vissa möbler med tyg, lagrar, emballerar och exporterar. För bilder på färdiga produkter, klicka på Mallika ovan.










5 kommentarer:

  1. Tack för dina fina reportage!Är i Sverige nu...men när jag ser dina bilder vill jag snart åka tillbaka!

    Ha det bra!

    Frank

    SvaraRadera
  2. Orättvist, du blir instläppt men inte jag! Fint hantverk i alla fall, bilderna också;) Fast tror väl inte att stolarna är så där riktigt bekväma för fullt utvecklade kroppar. Småföretagshälsningar från Hubert

    SvaraRadera
  3. Frank; kul att reportagen väcker intresse. Ha det samma.

    Hubert; Kanske snickarblodet i mig lyser igenom och ger fritt fram. Tycker också att stolarna är vackrare att titta på än bekväma att sitta på.

    SvaraRadera
  4. Hej Gote jag jag gillar dina små reportage från chiangmai jag har besökt staden ett antal
    gånger och jag beundrar hantverket i norr .är själv möbelsnickare är gift med en underbar
    kvinna från en stad utanför chiangmai.
    Hälsningar från Jonas

    SvaraRadera
  5. Jonas; tack för uppskattningen. Snickarblodet i mig har inte gett mig de praktiska anlagen, men jag vet att uppskatta fina träarbeten.

    SvaraRadera