11 augusti 2012

Vintagekafé och TV-tempel

Kreativiteten att dekorera florerar även i tempel. Växter, målningar och statyer är dominerande. I detta templet, utkanten av Mae Jo, har de tagit vara på gamla TV-apparater som informationstavlor. Fyndigt!


Figurerad motion i tempelparken



Munkarna praktiserade med pingis. "Nätet" en träbit. Den glade domaren markerar ställningen 1-1.





Jag följde skyltningen ut ur templet och sökte efter ett kafé. Behövde inte cykla långt förrän ett vattenhål uppenbarade sig. De flesta kaféer är nya och moderna. Men inte alla. Detta fräcka Vintage-kafé hade sin speciella charm. Många ställen som profilerar sig som kaféer har även mat, så också detta ställe, men jag nöjde mig med is-kaffe (hade lunchat vid Mae Jo Golfbana).

Inte bara kaffe. Det hade Bar P satt P för.
VIP rum.

4 kommentarer:

  1. Så märkligt och intressant hur TV apparater kan komma till nytta även i internetåldern. En fråga: finns det inga tempel med sötnosar, s k nunnor? Alltid dessa karlar och gossar med kala hjässor, oranga lakan, möjligtvis rena tankar men säkert smutsiga fötter. Du sa inget om hur många km det blev. Själv gjorde jag 26 km i fredags. Min cykelrådgivare säjer att jag bör byta både fram och bakhjul på mountainbiken, trots att de är högst 20 år. Anton

    SvaraRadera
  2. Nunnorna, i vita lakan, är skygga, men kan ses ex.vis i ett meditationstempel lite bortom Wat Umong.
    Apropå smutsiga fötter; en novis var på väg att klättra upp i ett träd (barfota) för att plocka ner frukt att äta. Han blev bannad av äldre. Jag fick förklaring att man använder inte de "smutsiga" fötterna för att samla in mat.
    26 km är aktningsvärt med så gamla däck, motsvarar nog min tredubbla distans med nya nypumpade däck med dubbla fälgar.

    SvaraRadera
  3. Noviser I trädet låter farligt, nog tur han blev nertagen. Ett fall för förbjuden frukt? Skadar nog inte med disciplin i templen. Där är det inte alltid klosterlikt efter vad man förstå. Gotte

    SvaraRadera
  4. Det mest klosterlika är nog klosterlikör eller andra ej tillåtna njutningsmedel som också förekommer i templen.

    SvaraRadera