14 augusti 2012

Första bilmässan i Chiang Mai

Chiang Mai expanderar nu snabbt, med nya shoppingcentra, hotell, stor konferensanläggning med mera. Det finns inga "heliga kor", men bilismen tycks näst intill helig. Man har till och med funderingar på att få hit Formul 1 cirkusen, i så fall nära Rajapreuk Royal Flora och "Gömda dalen" - hemska tanke. Dragracing och Folkbilsrace vid 700 Stadium är redan återkommande motorevenemang. Motorintresset är stort och följer väl utvecklingen och "tillväxt" i allmänhet. Den thailändska drömmen tar efter västvärlden. Den populistiska politiken som nya regeringen genomfört ger subventioner vid förstaköp av vissa nya bilar (och hus).
Tidigare har enstaka bilmärken haft bilmässor, men nu är steget taget till en fullskalig bilmässa där jag tror alla bilmärkena på thailändska marknaden är representerade (plus lite veteranbilar som kuriosa). Alltmedan kollektivtrafiken för en undermålig tillvaro.

Av patriotiska skäl till mitt tidigare hemland väljer jag Volvos senaste(?) bilbjässe att representera nya bilar.


Bland rariteterna, en Rolls Royce.















Vid mitt besök mitt på dagen var där glest med kunder.
Kanske går affärerna bättre kvällstid då ölserveringen kommer igång?




Min senaste favoritbil - i trafik - var inte med på mässan. Ett görfräckt hemmabygge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar