02 februari 2013

Flower Festival, nu 37-årig tradition.

Blomsterfestivalen, Flower Festival, går alltid den första helgen i februari. I år för trettiosjunde gången. För mig den femte, som åskådare. En kort, specifikt och koncist beskrivning av Chiang Mai Flower Festival hittar du här.

Det finns oändligt med bilder från festivalen genom åren (såg också några av mina bilder där). Själv har jag ju gjort inlägg i bloggen även de tidigare fyra tillfällena jag varit närvarande. I år var det lika intressant att titta, och än mer kul att plåta, med nya verktyget.

Hela gatan från Nawarat Bridge till järnvägsstationen och en del sidovägar var fylld med deltagare från tidig lördagsmorgon. Enligt programmet skulle paraden börja kl 08. Klockan blev över 9 innan den satte igång. Sista ekipaget var framme vid parken Suan Buak Haad vid ett-tiden. Där fortsätter festivalen med utställningar, mat, musik, skönhetstävlingar och andra festligheter. Utan min insyn (jag har kollat skidtävlingar från Sochi, Ryssland och fixat bloggen).   Just nu tilltar regnet, som nog lägger sorti för resten av kvällens övningar.


Väntar att paraden ska börja. Inga ledsamma miner här inte. Thailändare är tålmodiga och duktiga på att vänta.

Ett inslag Off the record var dessa blomsterprydda mini-vovvarna. En affär som säljer hundvalpar och "tillbehör" hade spökat ut de dresserade(?) djuren som  poserade snällt vid sina fordon.





Resterande bilder tillhör den riktiga blomsterfestivalparaden.


Gult och Rött funkar lika bra. Politiken läggs åt sidan.

En DETALJ från en blomstervagn. Det ligger mycket handarbete bakom!

Helbild på en av de blomsterprydda vagnarna.




5 kommentarer:

  1. det betyder att det gått hett helt år sedan jag var i Chiang Mai...
    vilket otroligt kosntverk fordonet på sista bilden är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med konstverkens hjälp var det alltså ingen konst för dig att räkna ut när du var här senast.

      Radera
  2. Det där skulle herr L inte tycka om - rutig skjorta med krage!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem är herr L, en mode-designer eller?

      Radera