25 februari 2013

Praktfull Kinesisk Festival

Datumen kan jag läsa.
Det var när jag skulle kolla min postbox som jag först märkte att det var något på gång.
Vägen avstängd för trafik, Röda lyktor, en massa matstånd, uppbyggnad av en scen, rökelser i tillfällig festplats och i gammalt kinesiskt tempel.




Jag kom tillbaka vid skymningen och fick se en slags teater med färggranna dräkter och ansiktsmålningar som såg ut som masker. Ett färgsprakande skådespel.
Vad det handlade har jag inte fått helt klart för mig, men någon slags födelsedagsfirande tror jag det är, kopplat till det lilla kinesiska templet intill Flower Market, Praisani road (fortsättning av Charoen Prathet road). Det pågår till den 27 februari.

 
 
Shopping vid Flower Market pågick som vanligt. Kunder kalkylerar med händer och elektronik.

Röksignaler vid tillfällig festivalplats.
Kinesiska lycko(?)blommor.
 

 
 

 
Det svarta och vita inslaget från statyerna i templet återkom i teatern.



Behöver "hålla masken", ingen mask att gömma sig bakom.

Del av templet, som var anledningen till festen.
 

2 kommentarer:

  1. Röksignaler? Det är väl farmor de eldar upp. Tycks vara ett väldigt festivalande i Chiang Mai. Hur står ni ut? Här i Hua Hin är det minsann inget annat än gammal hederlig kommers som gäller. Dock med härskaror av Bangkoksötnosar som förgyller stan men totalförstör trafiken. Säkrast att fortsätta söderut. Fridens från Villmer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åk inte för långt (söderut) bara. Längst ner kör de ju med skarpa röksignaler.

      Radera