05 februari 2013

Hagelstorm i norra Thailand

I söndags var det exotiskt väder. Hagel stora som ägg och golfbollar täckte marken på flera ställen. Skördar för tiotals miljoner baht förstördes. De stora haglen förstörde också fordon. Och tak i vissa hus.
Omkring 400 statliga och frivilliga arbetare var igång och rensade efter den våldsamma stormen.
Lampang, Lamphun, Chiang Mai, Chiang Rai and Phayao var de värst drabbade provinserna. Se artikel i Bangkok Post.   Jag märkte inget av det. Är nu i Mae Sot, har åkt Saab dit. Mer om det om ett par dagar då jag kommit hem (och förhoppningsvis fått desktopen tillbaka från service).


En motorcyklist i Chiang Rai provins kör försiktigt på en väg täckt med stora hagel. 

6 kommentarer:

  1. Helt otroligt men nog sant ändå. Grovhagel på försommaren! Bry dig inte om herr L, det är en väldigt lågt stående figur som säkert är obotligt bortskämd sen tidig ålder. Hade det varit lite ruter i honom hade han väl protesterat mot den nesliga skändningen av hundarna som du återgav tydligen utan betänkligheter.

    SvaraRadera
  2. Signaturen som försvann
    Hundbitne Allgott

    SvaraRadera
  3. Hej min vän!
    Du kan gott få känna på det när du avstår från den västsvenska vintern.
    Här har vi lite snö och nollgradigt idag men som du vet gott om snö i fina konstsnön vid klubbstugan.
    \ olav
    ps
    Du tippar dåligt.
    ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. En halvtimmas hagelsvalka skulle jag kunna stå ut med ((fast haglen höll sig ca 10 km från Chiang Mai centrum). Däremot är jag innerligt glad att slippa 0-gradigt, slask, sträng kyla, och kallt regn i tre-fyra månader, de fina skidspåret till trots. Gläder mig ändå på avstånd att ni har så fina skidförhållanden i Landvetter. Följer skidsporten (Världscup och VM) intensivt på Eurosport och genom datorn.
      Förhoppningsvis tippar snart tipset över i storvinst!!!

      Radera
    2. Jo,
      lite rätt har du allt!
      Och större under har skett - jag tänkjer på att nå´n av oss fixar den där storvinsten.
      Hadetbrasåhörsvi.
      ´\ olav

      Radera
  4. Kan det vara så att herr L (som i Lydig) bara ryter till på sin mattes befallning.

    SvaraRadera