12 februari 2013

"Romantisk" cykeltur nio till sex.

Bara ett klarläggande med en gång; jag startade cyklingen kl 9 och kom hem klockan 6. Och romantiken (i rubriken) är till för att locka läsare som gillar så´nt.

Det började med att asfalten blommade. På en kanalväg söder om Mae Jo.  De blommor som inte blev överkörda och tillplattade plockades upp avbladades. Ståndarstängerna, sedan dess knappar avlägsnats, samlar man in och använder till matlagning, jämförbart med nudlar sade en samlarkvina till mig.






















En blomma plockade jag upp och tog med till lunchstället Coffee Jack. Och gav till frun, som blev överförtjust. Medans jag åt nudelsoppa hade de fixat in bilder i deras Facebook.


Jag var långt ifrån allfartsvägar och blev nyfiken på en fin skylt till Soulmates Retreat. En grusväg ledde sista biten fram.
Till ett fantastiskt vackert ställe, med lyxiga rum och hänförande utsikt. Definitivt något för romantiker.



All eventuell romantik har nog upphört vid denna avlägsna kinesiska begravningsplatsen. Vackert belägen dock, nära skog och berg.
Och praktisk; inga blommor och annat som behöver vattnas och annan skötsel.


Nu var jag nära Mae Kuang Dam, som vi cyklade till i december, men denna gången ville jag ut mot och korsa stora Highway 118. Kunde dock inte motstå att stanna för potatissallad och iscappuchino vid ett nyöppnat café. Och tur var det. Då jag sa att jag skulle fortsätta mot Doi Saket sa ägaren att det är åt andra hållet! Lätt att bli vilsen i okända områden.


Efter en annan kanalväg, genom risodlingar och små byar kom jag så småningom fram till byn Tonpao. Och där rustas det för romantik i kvadrat. På torsdag den 14 februari, vid 17-tiden, har man där en parad som startar en fyra dagar lång Sa Paper Festival. Den tionde i ordningen.
 

2 kommentarer:

  1. Valentin är ingenting att bry sig om, endast ett krämarknep enligt min mening. Som dock blir ett farligt tillhygge i listiga unga kvinnors händer. Själv blev jag tvungen att bjuda på 75 kronors lunch, svider fortfarande. Kan även utarbetade svenskar finna sista vilan på en kinesisk kyrkogård? Skulle ju kunna ha ett gravkollektiv tillsammans med likasinnade. Vallgott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är kvinnan sååå listig tycker jag hon är värd det. Men var hittar man ett lunchställe i Chiang Mais´ omgivningar med sådana fantasipriser?
      Att kinesa bland kineser blir nog svårgenomförbart.

      Radera