08 februari 2013

Mae Sot, viktig inkörsport mot Burma.

Monument Moei River. Friendship Bridge i bakgrunden.
Friendship Bridge mellan Mae Sot, Thailand och Myawaddy, Burma öppnades 1997. Asian Highway, AH1, som passerar här är en viktig landtransportled västerut. Än viktigare lär den bli om/när planerna att bygga Highway vidare till Moreh, Indien blir förverkligad. Diskussioner om detta startade för drygt ett år sedan.


Saab, propellerflyg.
Jag tog flyg, en SAAB-maskin med NOK Air, till denna gränsstaden för ett par dagars omväxling. Tanken var att hyra cykel och utforska omgivningarna. Men att få tag i en ordentlig hoj var omöjligt. Andra dagen tog jag flaktaxi till Moei River, gränsfloden 5 km västerut. Den stora marknaden var inget för mig, intressantare att se aktiviteterna längs floden. En promenad på en gång av betong i vardera riktning gav några gränsöverskridande bilder.


Gränshandel, tullfritt.
Burmesbarn(?) badar på thaisidan av floden.
Burmesisk handelskvinna vid sin shop på gränspromenaden, har nära hem från jobbet. 
Inte alla behöver bron.

Marknaden inne i Mae Sot var också attraktiv för fotografering.




 



Motorcyklar är ännu inte helt dominerande bland tvåhjulingar, cyklar är fortfarande ett betydande transportmedel. Det finns ett par cykelaffären (som inte hyr ut) och Guesthouse som har korta, låga standardcyklar för uthyrning. Till slut gav jag mig ändå iväg på en av dessa "mini"cyklar där jag hade knäna nästan uppe i midjehöjd hela tiden, fast jag höjt sadelstolpen så mycket det gick. Att promenera mitt på dagen hade varit olidligt i denna tillfälliga(?) värmebölja. Det har varit uppåt 36 grader. Det tog mig bara en timma att kolla runt i staden, bland annat förbi ett Stadium, där man höll på att riva tält och grässkydd efter någon tillställning.


















Hittade också ett skönt andningshål, Hazel Café. Stans enda utskänkningsställe med luftkonditionering dit jag tog tillflykt en timma för att tillbringa resten av eftermiddagen i rummet på Ban Thai. Mycket modernt och bekvämt, med soffa, stor tv, separat sovdel med skön säng, fräscht badrum med avskild varmdusch. Och med a/c och snabb internetuppkoppling - denna livselixir som är så svårt att vara utan.
Det finns flera restauranger (utan a/c) och ett ställe med storbildsskärm där jag kunde kolla Thailand förlora mot Kuwait i kval till fotbollens Asian Cup, en neslig förlust mot på förhand det lättaste motståndet i gruppen. På natten "lyckades" jag vakta 02.40 och kunde se Sverige 2 - Argentina 3 på perfekt bild i datorn!

Torsdag blev bara en lång väntan tills flyget tillbaka på eftermiddagen. Fick i alla fall skrivit av mig (detta inlägget), bilderna la jag in hemma dan därpå.  Har blivit en erfarenhet rikare; åker aldrig mer ut "på landsbygden" utan vetskap om tillgängligheten av bra cykel, att hyra eller egen.

"Flyget" hem startade TIDIGARE än utsatt tid.
Det är inte ofta avgången från en flygplats går före utsatt tid. Men det var precis vad som skedde. Då jag skulle beställa transport till flygplatsen fick jag veta att flyget var inställt!!! Hann göra några snabba övervägande; går det buss till Chiang Mai från Tak? Hur lång tid tar det dit? Ägaren av Guesthouse hjälpte till. Ringde till Nok Air angående återbetalning av flygbiljetten. Fick besked att det blir Minivan som ersättning. Med avgång kl 16. Tack och lov!!! Jag var snabb nog att sätta mig i framsäten och fick på köpet (fast denna resan var gratis) se det vackra, bergiga landskapet till Tak. Resan tog bara knappt fem timmar och jag kom hem i god tid före vm i skidskytte började. Slutet gott allting gott (förutom svenska placeringen i mixedstafetten).

På väg hem med LÅGprisFLYG.

2 kommentarer:

  1. Helt klart dags för Hedin-priset! Det blir ju bara bättre och bättre! Fast lite fler sötnosar skulle ju kunna lätta upp den sociala realismen. Vadå gratis buss hem - fick du både buss och pengarna tillbaka? Allgott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Återbetalning av flyget tillbaka och fri bussresa. Schysst kompensation av Nok air.

      Radera