15 februari 2013

Sa Paper Festival by night.

Jag vill ogärna cykla långa sträckor utanför stadskärnan i mörker. Men jag ville gärna se festivalen så jag trotsade hjärnan och följde hjärtat, det var ju den dagen. Och såg utställningen och paraden ur lite specialvinklar.

Sa Paper eller Mulberry papper är tillverkat av bark som skördats från Mulberry träd i avlägsna områden i norr av byborna och hilltribes.
Det kan ta en hel dag för en person att skörda så det blir 5 kilo god kvalitet tvättad och torkad bark.

För tre år sedan gick söndagsturen med Chiang Mai Bicycle Club till denna festival. Då gjorde jag ett reportage om tillverkningen (klicka).

Paraden utgick från vägkorsningen söder om Bo Sang.

Bokstäverna på plats (jfr förra inlägget). Levande utsmyckningen likaså.
 
Det var inte lätt att hitta motiv utan hjärtan. Papperssvan, modell stor, var ett undantag.
 
Paraden nådde Ton Pao i mörker. Lång väntan innan upplösning. Det var "viktiga" invignings-tal vid VIP-läktaren.

Ovanligt med moln vid denna årstiden. De passade bra in i temat vid skymningen.

10 kommentarer:

  1. Det är alltid lika roligt att läsa din blogg! Du är superb på att dela med dig av dina upplevelser.
    Hälsningar från ett snörikt Sverige
    Rose-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack till Rose-Marie. Förmodligen känner jag inte dig. Du är en av många, många läsare som tillkommit från ursprungliga målgruppen för bloggen. Nämligen vänner och känningar från mitt liv i Sverige som jag började blogga till istället för att förmedla mina upplevelser via mail till var och en.

      Radera
    2. Hej Göte :) Självklart måste jag ge mig till känna lite bättre. Jag Rose-Marie är en i det gäng som var med vid resan till Ivars inflyttningsfest i Chang Mai. Jag har sedan dess följ din blogg och den är mycket innehållsrik och man lär sig mycket om norra Thailand via den.
      Ivar är inte lika flitig men jag vet att det inte görs av sig själv, det är mycket tid och arbete bakom.
      Hälsa Ivar så gott om du träffar honom, likaså vännen från Sverige som är och hälsar på.

      Hälsningar Rose-Marie Riiga Linköping

      Radera
    3. Javisst ja. Kul att du hör av dig. Och ursäkta att jag buntade ihop dig med en annan läsare.

      Radera
    4. Det gör inget! Kan berätta att det snöar ymnigt här just nu :(
      Då är det härligt att läsa och titta på bilder från Thailand :)

      Må så gott å cykla vidare ;)

      Radera
  2. Vad intressant, en festival som jag inte hört talas om förut!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förståeligt. På 700 km avstånd kan du inte ha koll på allt som händer i Chiang Mai. Om du inte kollar min blogg förstås. Till nästa år vet du . . .

      Radera
    2. Ja, tack vare dig!!

      Radera
  3. Då kommer du väl inte ihåg mig heller? Jag säger bara 1967 och portnyckeln på en spik. Pantertanten Gull-Britt (jag vet nog var du bor, så det så)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörru Gull-Britt (och Rose-Marie), ni får vara tydligare annars får era kommentarer mig att tro ni är ena riktiga skojare.

      Radera