11 december 2013

Förenade nöje med nöje

Proppmätt efter all julmaten blev det lämpligt med en cykeltur dagen efter. Inte fysiskt ansträngande, men roligt, intressant och passande lättrampat efter dryckintaget i samband med Julbordet.
Arne, som driver Bangkok by Bike, fick bokningar under kvällen och då hakade jag på. Dessutom var det en eftermiddagstur så sömnbehovet täcktes.
Programmet på varje tur är inte bara cykling. En trevlig thaitjej guidar på sitt speciella charmiga sätt och vid lunchpausen finns tid för egna strövtåg.
Jag tog lokalbuss, taxi och färja över floden Chao Phraya för att gå sista biten till kontoret. En dansk familj och ytterligare en dansk man samt Arne och guiden Jam var övriga sällskapet.



Buss genom Yaowarat Road, China Town.
Lokalfärja över floden.














"Arnes favorit", smala spångar över de många små kanalerna i Thonburi.




Vid lunchstoppet gjorde jag en egen avstickare. Till ett nybygge i närheten.

Hit ut till kanalen skulle skottkärran med sand. Mera bruk i baljan boys.
Medans Jam berättade om seder vid ett tempel, plåtade jag dessa goa tjejerna som avbröt "hoppa hage" för posering.
Longtailbåt på kanaler tillbaka. En extra "krydda".


Vid hotellfrukosten på måndagen förstod jag att det skulle bli kaosartat i staden, med tänkta kulmen på demonstrationerna. Så istället för strövtåg runt Chinatown med mera bestämde jag att åka till havet, Jomtien. Där blev jag bjuden på fläskfilé och potatismos! Tack än en gång, välkomna till Chiang Mai nästa vecka. (Jag är redan på plats.)
Avslutar med två bilder från Jomtien (utanför Pattaya), som nog skulle ratas till reklambroschyrer.

Ett nybyggt övergångsställe. Där tryck på knappen var förgäves, signalsystemet funkade inte. Bakom flaktaxin, som stannade mitt på för att släppa av folk, står en annan bil parkerad! Trafikmoral i Thailand!

En munk sitter och väntar(?) vid beachen. Tre kvinnor på väg att bada(?)

3 kommentarer:

  1. Oj...vad du hinner med mycket trevligheter. Känner igen en del bilder från cykelturerna med Arne. Cyklade hela vägen hem?

    SvaraRadera
  2. Arne ville inte låna ut någon cykel och jag hade inte min med, så det blev flyg hem.

    SvaraRadera
  3. Fin bild på de tre små flickorna - det har sina fördelar att du är lång när du tar bilder:)
    Gunilla

    SvaraRadera