09 december 2013

Julmat hos F.A.B. Bangkok



När jag såg inbjudan tvekade jag inte. Bokade flyg i tidigt skede. En utflykt till huvudstaden för några dagar är dessutom alltid intressant. Det är inte alls så att jag längtar efter svenska mattraditioner, men när det erbjuds på rimligt avstånd hakar jag gärna på.
Julbordet var inte på en vanlig restaurang, utan hos F.A.B. där Susanna gör ett föredömligt jobb med catering och emellanåt inbjuder till speciella matorgier i lokalen i Klong Toey. Verksamheten innefattar också att hon lär upp ungdomar från slummen att lära sig internationell matlagning för att så småningom slussat ut och få riktiga jobb i branschen.
Och det blev en fullträff! Med sill, Julskinka med senap, köttbullar, ja, hela rubbet som ska finnas på ett gediget Julbord. Och Ris-a-la-malta samt goda ostar till hemmagjorda brödet som perfekt final. Alla ingredienserna kom från Thailand, inklusive merparten av F.A.B.-teamet. Undantaget var Anna, Susannas "högra hand"(?).
I denna bloggen, KLICKA, kan du läsa mer om verksamheten, också kompletterad med närbilder på maten innan vi var där och roffade åt oss.


Festlig färd med Party-taxi från Ekamai till Klong Toey.


Susanna, till vänster, välkomnade med GLÖGG. De två till höger är tvåspråkiga thaisvenskar, som bott mesta tiden i Sverige. Intressant ändå att när de samtalar med varandra är det på svenska.
Chef Herself, i farten hela tiden med god service.

Matdags.


De två trevliga eleverna som hade kvällstjänstgöring.

Hemmagjord snaps, serverad av Anna.

Påbackning, med Janssons frestelse också, Mummms!
I vimlet, (cykel)Arne med fru Nong.

Grann Julgran och annan grannlåt.

Å så Ris-ala-malta!!!


Världspremiär i Klong Toey för skidskytte.
De mätta och belåtna gästerna droppade av under tidiga kvällen, med taxi. Jag ville gärna ta en promenad i området innan taxifärd till hotellet. Efter cirka tio minuter kom en ledig bil. Men ögonblicket innan hade jag sett ett internetkafé. Och tänkte; skidskyttet, herrstafetten, pågår ju nu. Gick in och kollade. Kom in i racet i början av andra sträckan och kunde följa den starka svenska insatsen upp till slutgiltig andraplats. Skidskytte är en annan svensk tradition som jag gärna följer. Suveränt med live-sändningarna i Biathlonworld.com.
Sista skyttet klart. På med geväret och full fart. Ryssen var snart ikapp, men Bergman förde Sverige in som tvåa med en stark spurt.


Demokrati i allmänhet
Politiska oroligheterna fortsätter. En krönikör i Bangkok Post har en artikel, som fick mig att småskratta under läsningen, klicka här och läs själv.


6 kommentarer:

  1. Kul att någon hann uppdatera när jag själv inte riktigt hann med. Fint omdöme Göte, du är så snäll, tack för att du kom och smakade på vår mat. KRAM

    SvaraRadera
  2. Tack själv. Det var en höjdare.

    SvaraRadera
  3. Hej Göte!
    Kul att läsa om julbordet. Synd att jag satt i Nepal vid tillfället, annars hade jag försökt haka på. Det har varit oroligt här i landet också. För några veckor sedan hade man val till parlamentet och i samband med detta blev det en massa strejker, vilket fick många turister att boka av sina tilltänkta resor hit. Nu är det lugnt och hoppas det fortsätter så. Fortfarande har man dock ständiga strömavbrott och så har det varit i flera år nu. Som en nepales uttryckte det:
    - Vi bor i ett av de mest vattenkraftrika länderna i världen och så ska vi behöva ha det så här... politikerna borde skämmas.
    CU soon!
    /Lung Nok

    SvaraRadera
  4. Oj, jag skulle nog ha tackat ja till julfesten i alla fall, om jag hade vetat att du skulle vara där. Har läst din blogg en längre tid och tycker att du skriver trevligt och upplysande om thailändarnas seder och bruk och inte minst om cykling. Såg sen att CykeArne var är, honom har jag cyklat runt i Bangkok med. Vi valde att umgås med vänner och flyga till Koh Samui.

    SvaraRadera
  5. Kanon! Tack för att jag nu fick vara med, även om lite på avstånd i ett gråkallt Göteborg. Värmen spred sig hit!

    SvaraRadera
  6. Kul att mina intryck ger avtryck när de kommer i ""tryck". Och kan följas ända till Katmandu, Koh Samui, Göteborg och övriga omvärlden.

    SvaraRadera