28 mars 2013

FLYgeR från Songkran och dålig luft

Två veckor kvar till Songkran, årets värsta festival i Chiang Mai.

Alkoholförbud under Songkran, på thai och kinesiska (på andra banderoller också på engelska).

Leksak för vuxna att "leka" huliganer.
En orgie i vattenkrig, där man inte kan röra sig många meter utan att bli översköljt av hinkvis med ISkallt vatten eller bombarderad av vattenkanoner. Och här pågår galenskapet i fem dagar!!! Ska tilläggas att det är galna faranger/västerlänningar som förstört den fina och varsamma i firandet.


Gatusten bort, ska ersättas med asfalt. Nya rör för vattendränering läggs. Kommer att bli ett lyft för nyåret.











Lägg därtill att luften är som vanligt vid denna årstiden otjänligt fylld av luftförorenande partiklar från svedjebruk, kolla mätvärden här. Påspätt med att man river upp paradgatan i Old City, Rachadamnoen Road, eller Sunday Walking street, med mer dammoln.





För thailändarna är det årets största högtid, de firar Nytt År. Det blir mycket resande hit och dit i landet, för att besöka släktingar. Många partyvildar kommer att åka till Chiang Mai och blandas med ovetande(?) massor av kinesiska turister. Det var blivit en boom av besökare från Kina, efter filmen Lost in Thailand, som varit en stor lockmagnet. Restauranger med flera har börjat med plakat på kinesiska och alkoholförbudet(!) under Songkran skrivs på stora banderoller som hänger i Vallgraven.

I år FLYgeR jag ända till Hat Yai (på gränsen till de oroliga södra provinserna) för att ta mig norrut med cykel och eventuellt andra transportmedel under en månads tid.


4 kommentarer:

  1. Håller du dig hemma på Songkran eller går du ut och blir dränkt. Jag brukar stänga in mig i två dagar och bunkra mat och dryck, gillar inte vattenkrig och har aldrig gjort.

    I år skall det bli smygstart av F.A.B skall få hjälp av Joy att ställa iordning lokalen, jippie!! Förmodligen blir jag dränkt som en katt.....buuuu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur läser du bloggen? (hi,hi) Där står klart och tydligt att jag inte är hemma. Håller mig från vattenkriget så långt som möjligt.
      Smygstart för F.A.B under Songkran? Det är värt att bli genomvåt för. Kommer garanterat förbi på hemvägen, kanske nästa månadsskifte.

      Radera
    2. Läste inte det sista, jag kanske är lite snurrig när det kommer till kritan. Wow, vilken resa!! Du är så välkommen, lycka till, Kram

      Radera
    3. "Snurra" vidare. Det gör du görbra, med alla projekt.

      Radera