30 mars 2013

Frisk luft - havsluft.

Frisk luft och friska vindar. Klar sikt. Lätt att andas.
Det var en befrielse att komma från den dåliga luften uppe i norr.

Flygplatsen Hat Yai. Min cykel, på flaket, stod vid bagagebandet innan jag kom dit. Bara att pumpa och cykla in till stan.
Hat Yai, som är ett shopping- och nöjesparadis för många besökare från Malaysia, gav jag bara en dag. Cyklade vidare de cirka 30 km till Songkhla, som ligger vid havet. För 31 år sedan var jag vid dessa städerna senast (det året var också mitt första besök till Chiang Mai). Minns inte så mycket från de besöken så det är som att besöka nya områden.

Framme vid havet. Inte en enda parasoll, träden ger tillräcklig skugga.
Närmare centrum lite mer rörelse, men stora fria ytor.





På kvällen käkade jag vid en av restaurangerna längs stranden. Senare blev det musik- och dansuppvisning på en scen alldeles vid havet. Mycket smink och annan grannlåt.





















6 kommentarer:

  1. Ser avspänt och behagligt ut vid havet, jag som letat efter ett lugnt ställe vid havet under alla år men bara hamnar på Samui och liknande ställen.....men kanske lite för händelselöst i längden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, inte lätt att finna lugn och action på samma ställe. Jag såg ett (1) kafé i går kväll och flera matställen varav ett har öppen från kl 5 på kvällen till kl 5 på morgonen(!). Men här finns utrymme för t.ex (thaispråk)studier om man har sådant materiel med sig.

      Radera
  2. Bah! Skylla på luften i Chiang Mai?! Du har väl gjort Dig omöjlg i stan med ständiga prutningar på både ölen och massagen! Det finns inga happy hour för massage, så det så. Och skulle det finnas så kostar det extra, inte mindre. Håller man sig i stillhet och låter bli cykeln så är inte Chiang Mai luften alls så dålig.Ingen som jag känner har dött, även om ett par har hamnat i respirator på sjukhus. Belåtna hälsningar från sanningsälskaren Justus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst. Och när jag kommer tillbaka efter en månad har de förhoppningsvis glömt mig och jag kan börja pruta igen.
      Märker jag ett visst mått av avundsjuka eller egen längtan till friska andningshål i de sista meningarna?

      Radera
  3. Ombyte förnöjer kort sagt, skall bli kul att ses :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ombyte för nöje förnöjer. Ska bli ett nöje att träffas.

      Radera