04 mars 2013

Upptäcktsfärd. Väderomslag.

Det var längesedan jag gjorde en cykeltur utanför närområdet. Har vilat några dagar för att spara knäna, som börjat visa symptom på krämpor. Inga efterverkningar dock efter 65 km turen, som blev lite av en upptäcktsfärd, skönt besked.


Nya upptäckter.
Färden gick norrut, via Canal Road och efter 2,5 km på Hignway 107 in efter kanalen igen mot Mae Rim. Sneddade in på "genvägen" mot Samoengvägen. Och på en avtagsväg från den upptäckte jag det alldeles förtjusande Sala Café (i stil med Baan Suan Café i Gömda dalen).

Hus för övernattning, gammal Lanna style. Stängt för säsongen.
Efter kaffet där fortsatte jag tills det blev grusväg. Tillbaka tog jag en annan avstickare och såg en skylt Velcome. Nyfikenheten tog överhand och jag gjorde en rundvandring. Jag hade kommit till en Resort som bara har öppen under Cool Season. Stället syntes helt övergivet då jag vandrade runt bland restauranger, parker, bungalows - tills jag kom till en fräck bar. Där ryckte jag till av att telefonen ringde. Men det var inte min utan ställets ägare, som därmed gav sig till känna. Han var där ett par dagar för att titta till och vattna och denna dagen hade han också besökare från Doi Tao, 150 km söderifrån. Ägaren berättade att Resorten har varken varmvatten, tv eller internet. Mycket var replika från gammal Lanna stil.



Fräck bar.
Dessa glasen visade han stolt upp,
de var inte replika utan 100 år gamla.



Han ritade också en karta (bild ovan) över vägar i närheten. Bland annat grusvägen som jag vände vid tidigare. Och förbindelser till Samoengvägen. Delar av vägnätet utforskade jag, resten får vänta till svalare väder - det var 37 grader på eftermiddagen och dålig luft efter de sedvanliga svedjebränningarna och avsaknaden av regn.







Utefter en av avtagsvägarna såg jag denna lilla skylt.
"Restaurangen"  hade en av de godaste Gapraow muu (med stekt ägg) jag ätit.


Hit men inte längre. En av flera återvändsvägar.


Tillfällig väderlindring.
Vädermyndigheterna hade faktiskt varnat för Summer Thunderstorms. Och glädjande nog hade de rätt. Det har kommit uppfriskande regn och temperauren har sjunkit till under 30 grader. Dagens 25 km tur lyckades jag pricka in mellan regnskurarna. Om en vecka väntas det normala, heta, soliga vädret återkomma med 34-37 grader som varmast på eftermiddagen. Kanske snart dags att dra söderut till friska havsvindar . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar