18 mars 2013

Kvargömda Dalen

I dag cyklade jag till Gömda Dalen för fika. Alltid lika givande, även fast området inte är lika "gömt" längre. Fler och fler besökare hittar dit, framför allt till det stora kaféet Ban Suan Café. Jag drar numera direkt till det nyare och trivsamma, lugna Praw Plean högst upp i slingan där det fläktar skönt.
Tillströmningen av besökare, med fler bilar och bullrande terränggående motorfordonen har medfört att byborna byggt fartdämpande bulor på vägen.

Vägen tillbaka blev längre än jag tänkt. Den friska vinden gjorde att värmen - det var över 37 grader på eftermiddagen - inte kändes så besvärande. Körde förbi Night Safari, korsade Samoengvägen och söderut. Stannade vid ett stort tältläger, där elever från en stor skola skall bo i fyra månader och träna marschmusik för att delta i en stor tävling i Europa i juli.


Därifrån blev det nya upptäckter. Vek av höger på en fin asfaltväg, som blev sämre efter ett tag. Ner genom ett böljande område som jag för mig själv döpte till Kvargömda Dalen. Och där i ödemarken fanns ett alldeles förtjusande kafé, med matservering (och jazzmusik på helgerna).

Bamboo House, nytt utflyktsmål.






















Bamboo House odlar (organiskt) egna grönsaker.


Fick besked att ta höger och höger för att komma ut på stora Samoengvägen igen. Vid första vägförgreningen fanns rimligtvis en väg till vänster också. Jag tog den, och kom snart in på grusvägar med en massa förgreningar. Och här bland odlingar, kreatur och stora grusgropar fanns några undangömda hus, stora och små. Två vägar undersökte jag tills de tog slut, en tredje skippade jag och vände tillbaka.

Blötläggning.
Torrfåror.
Ett av de mindre "Hide away" husen. Det fanns betydligt större också.
Stora grusgropar med vattensamlingar. Fast inte lika spektakulärt som närliggande "Chiang Mai Grand Canyon".



Från den ursprungliga korsningen var det inte långt till stora vägen. Följde den och korsade först Kanalvägen, sedan Hang Dong vägen och raka spåret till floden Ping, som jag hade som ledstång hem. 70 nya kilometer blev det för fortsatt välmående.




2 kommentarer:

  1. Men vilket fint café - det där med trägolv gör mycket!! Tack för ditt stöd, Susanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ur trägolven växer träd, som ger naturlig skugga.

      Radera