09 mars 2013

Kok River, Chiang Rai -med cykel.

Chiang Rai är likt en lillebror till Chiang Mai. Mindre och med det kompaktare. Och på bara tre timmars bekväm bussresas avstånd. Det är också närmare till naturen, med intressantare omgivning i omedelbar närhet till centrum. Jag har varit där några dagar och en av dagarna gjorde jag om en cykeltur jag gjorde för sju år sedan, då under en drygt fyra veckor lång cykelsemester. Nu efter en drygt fyra års vistelse i landet kollade jag omgivningen längs floden Kok lite noggrannare. Följde floden på vägar efter båda sidor, med övergång på en bro efter cirka 30 km. Vägarna hade blivit förbättrade. Norra sidan upp nu med asfalt/betong nästan hela vägen. Nedströms tillbaka hade grusvägen förbättrats.

Chiang Rai Beach till höger. Nya fräcka restauranghyddor till vänster. Bilden taget från en klippa med Buddhastaty.


Bambustege ner till matplatserna.



Bron på avstånd. Till höger närbild.
 
 
Åt "drömlunch" vid vändpunkten My Dream Guesthouse alldeles intill floden.

Tillbaka, nedströms. Grusväg i början.
 
 
Intill Nationalparkens högkvarter finns också en Hot Spring.
Ruammit Elephant Camp, sett från motatt sida floden. På uppvägen stannade jag för Karen Coffee.
Det finns lite olika vägar att välja i början och slutet. Snart mer möjligheter, det byggs en ny bro nära Ruam Mit.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar